Opinion

”Riv de tekniska barriärerna i Europa”

STOCKHOLM 20130821 Svenska tåg ska dra mindre ström. En föbättrad körstil, så kallad ecodriving, ska spara el motsvarande årsförbrukningen för tusentals villor. --- Daniel HamrÈn (utbildad ecodrivingförare) är lokförare på SJ och kör för närvarande sträckan Stockholm Eskilstuna. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX / kod: 10060 Foto: Henrik Montgomery/TT
Stefan Sollander, Transportstyrelsens expert på driftskompatibilitet i järnvägssystemet.

REPLIK En tågoperatör ska kunna köra ett godståg från Borlänge till Milano utan att byta lok vid varje gränsövergång. Tågoperatörerna bör tänka om och istället se möjligheterna med ERTMS, skriver Stefan Sollander på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen anser att Sverige ska följa EU:s direktiv och beslut. Dessa säger att Södra stambanan med förbindelser genom Danmark till kontinenten ska ha ERTMS år 2020. Dessutom ska nya lok och motorvagnar ha ERTMS. Det finns också möjlighet att få ekonomiskt stöd för att bygga om och införa ERTMS, både ombord och i mark. Dessa beslut har haft stöd av tillverkarna och tågoperatörerna i Europa, även Sverige och övriga medlemsstater stödde dessa beslut.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här