Opinion

”Räcker väl med 250 km/tim i lilla Sverige?”

Foto: Pontus Lundahl / TT
Ny Tekniks nyhet om varför stambanan blir dyrare än snabbtåget.

LÄSARBREV. Med lägre hastighet får vi billigare bana, billigare tåg och lägre driftskostnader. Det går också att få tätare turer, skriver Jan Lindqvist.

Att det ska blir nya banor är enligt min mening helt givet. Nu räknar man med 320 km/h men kan man inte nöja sig med 250 km/h i lilla Sverige?

Det skulle enligt mitt tycke bli billigare bana, billigare tåg och lägre driftskostnader. Det går också att trafikera fler tåg/h beroende på att 320 km/h ger så väldigt långa bromssträckor! Dessutom får man stora driftfördelar om lokaltåg, typ Göteborg-Borås, och direkttåg håller samma hastighet.

Ovanstående innebär att de resande får några minuter längre restid men det kan bli billigare att resa och kanske tätare turer.

Varför har 100-bussarna mellan Göteborg och Borås blivit sådan succé? Delvis för att man har pendlare åt båda håll men kanske mest för att bussarna går var tionde minut. Oavsett restiden så sparar resenären tid vid start och mål om det finns täta turer.

Intressant är hur pendlarna kommer att reagera på linjer med endast 1-2 tåg i timmen. Risken är stor att Västtrafik kommer att fortsätta med bussar där kanske reskostnaden också är lägre.

Kan man lägga så stor del av banan som möjligt på betongelement som hänger mellan pelare så minimeras driftstörningar.

• Snön blåser bort

• Träd kan bevaras närmare banan

• Människo- och djurliv kan sparas

• Banan t ar också minsta möjliga mark i anspråk utan att dela beteshagar och småvägar

Vad hjälper det med supersnabba turer om avbrotten blir många och långa?

Jan Lindqvist, Borås