Opinion
”Magnettågets landbroar är mycket bättre än höghastighetstågets”
Prototyp för ett nytt magnettåg visades 2019 upp i Qingdao, Shandong, Kina. Infällda bilden: landbro för magnettågsbana. Foto: Xinhua News Agency och KIMM, Sydkorea
DEBATT. Höghastighetstågets landbroar är som ett klumpigt och stelt spjut genom landskapet. Även magnettåg byggs på landbroar – och stordriftsfördelarna och tidsvinsterna med prefabricering gäller i mycket högre grad lättviktsalternativet magnettåg, skriver Rune Wigblad och Mattias Svederberg.
Den 9 juni lanserades två nya rapporter som påstås framhålla en samhällsekonomisk vinst för höghastighetståg. Dessa partsinlagor, som bygger på helt nya förutsättningar, kommer lägligt för vissa partier i valrörelsen. Det är dock en mycket tveksam räddningsplanka för projektet. En opartisk studie av magnettåg skulle i stället visa ett alternativ som ger större tidsnytta för pengarna.