Opinion

”Magnettåg är bara en dyr form av tåg”

Ett nytt magnettåg visas upp i Hangzhou, Kina, i december 2019. Foto: Costfoto
Concrode-plan på Steven F. Udvar-Hazy Center vid National Air and Space museum. Foto: TIMOTHY E BLACK

REPLIK. Man kan jämföra magnettåg med Concorde, som flög i överljudsfart men kostade för mycket och står i dag på museum, skriver Mats Améen och Bo-Lennart Nelldal.

Rune Wigblad och Mattias Svederberg fortsätter att hävda att magnettåg är det bästa alternativet för höghastighetsbanor i Sverige och kallar de nuvarande höghastighetsbanorna för ”museibanor”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här