Opinion

”Konventionell järnvägsteknik är bättre än magnettåg – 6 skäl”

Ett nytt höghastighetståg kör över en ny bro över floden Yuxi i Anhui-provinsen i Kina. Foto: Xinhua

REPLIK. Vi ser gärna att man snabbt kommer igång med utbyggnaden av höghastighetsbanor. Men satsa då på modern konventionell järnvägsteknik, inte magnettåg, skriver Mats Améen och Bo-Lennart Nelldal.

Rune Wigblad, professor i företagsekonomi, argumenterar i Ny Teknik för att Sverige ska kickstarta ekonomin efter coronapandemin genom att snabbt bygga ut höghastighetsbanor. Det är en god tanke. Han menar att det ska ske med magnettåg istället för konventionella höghastighetståg. Mot det förslaget finns det dock åtskilligt att invända:

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här