Opinion

”Klimatutmaningen kräver Europasatsning på magnettåg”

Prototyp för ett nytt magnettåg visades 2019 upp i Qingdao, Shandong, Kina. Foto: Xinhua News Agency

DEBATT. Hela Europa behöver magnettåg för att hantera klimatkrisen. Svenska politiker bör driva frågan i Sverige och i EU, skriver Björn Arvidsson.

Magnettågen har egenskaper som inga andra transportmedel har.

Man kan transportera klimatsmarta affärsresenärer från klockan 06:00 på morgonen över Europa i mycket höga hastigheter. Klockan 08:00 kan man transportera långpendlande studenter och arbetare till högskolor och jobb. Från klockan 10:00 kan man transportera klimatsmarta golfande pensionärer och kloka familjer till Spanska solkusten. Nattetid kan tusentals internetbeställda paket snabblevereras och allt detta sker med mycket låga utsläpp.

Resandet till Europa med hastigheter uppåt 500 km/h i kombination med kortpendling är nyckeln som öppnar låset i den svenska tågsatsningen. Här finns även lösningen till en mycket stor del av svenskars utsläpp.

När ska vi få se en vettig tågutredning som utgår från den allra viktigaste grundfrågan - att accelerera en klimatomställning som ger effekt med snabbhet? Den utredning som Ramboll utförde nyligen med namnet ”Snabba landtransporter” är snarare ett exempel på utredning med helt felaktiga och direkt farliga direktiv från beställaren ur ett överlevnadsperspektiv.

Med magnettåg kan vi gå närmare citykärnor i mindre städer och vi kan passera med vissa långdistanståg utan att stanna nästan ljudlöst med farter på 200 km/h. Svenska utredare borde åka till Shanghai och lyssna på ljudnivån vid 200 km/h och ljudnivån vid maxfart 431 km/h för här har man kört tysta magnettåg sedan invigningen 2004. Här finns inga vibrerande tåghjul eller strömavtagare som skapar ljud. Ställ även frågan om Kineserna har katastrofala underhållskostnader för tåg som svävar!

Nu kanske någon undrar vad som hände med Hyperloop och vakuumtunnlar som är hundratals kilometer långa. Svaret är att det kanske är intressant teknik men vi behöver bygga skarpa fungerande klimatlösningar nu. Tekniken med Hyperloop är oprövad och kan vara en riskabel form av persontransport där vakuum skapar närmast explosiva situationer vid haveri med splitterverkan, chockverkan och mycket stora krafter som påverkar passagerare i en punkterad vakuumtunnel.

Ett kanske större problem är att Hyperloop inte hanterar miljontals pendlare som trycks in i vagnar i rusningstrafik varje dag med korta stopp 08:00 och därefter golfturister som ska till Spanien. Det finns inte heller så stor vits med extrema hastigheter om vi ska bromsa in och snabbstoppa var 20:e mil.   

Sverige och Danmark bör undersöka hur Öresundsbron kan omformas till en kombinerad tåg- och magnettågbro där bilar får färre körfält och där lastbilar får ta vätgasfärjan istället. Detta gäller även för nya tunneln till Tyskland och andra kommande tunnelprojekt. Denna typ av krisåtgärder krävs om vi ska klara klimatutmaningen och alla alternativ bör diskuteras nu för att fastslå vilka alternativ som är möjliga och effektskapande. 

Sverige och Europa bör hänga på den massiva trend med projektering av magnettåg som sveper fram över Asien. Sverige bör snabbutreda magnettågens verkliga kostnader och potentiella klimatnytta när gammeldags tåg ständigt spårar ur i utredningar och debatter.

Björn Arvidsson, utvecklingsingenjör