DEBATT
”Järnvägskaoset i Sverige är ohållbart – titta i stället på systemet i Schweiz”
Passagerare väntar på perrongen på Lund C på ett försenat ankommande X2000-tåg.
Johan Nilsson / TT
DEBATT. Miljardkravmaskinen Trafikverket måste läggas ned och ersättas exempelvis av järnvägsbolag enligt schweizisk modell, skriver Åke Nilsson, Lars Pålsson Syll, Hans Albin Larsson och Jan Du Rietz.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Regeringen och Trafikverket
saboterar landets järnväg. Men järnvägsbranschen bidrar själv kraftigt till
förstörelsen. Initiativet ”Omtag svensk järnväg”, som leds av SJ och Tågföretagen, är dessutom dömt att misslyckas på grund av avgörande systemfel som gör att branschen är
del av problemen.
Multinationella
miljardkoncerner som Flixbus och MTR flyr också tågverksamheten i Sverige
eftersom vår järnväg inte tycks ha någon framtid.
Vårt
järnvägssystem med vanskötta främst enkelspåriga 1800-talsbanor har
fragmentiserats, privatiserats och öppnats för konkurrens med uselt resultat.
Trots Trafikverkets svindlande budget försämras infrastrukturen.
Decenniers omorganisation av trafiksektorn har misslyckats. Det orsakar
samhället och näringslivet miljardkostnader och hindrar ekonomisk utveckling
medan frysande resenärer står på perronger i väntan på inställda tåg och
malmtåg spårar ur på Malmbanan.
Säkerhetspolitiska
läget, klimatkrisen och ”problemverket” (Trafikverket) kräver omorganisation av trafiksektorn
och att infrastrukturen snabbt sätts i skick. Järnvägssystemet måste
återuppbyggas utifrån kunskap om bland annat det fungerande schweiziska
systemet och den misslyckade privatiseringen i England, skildrad i boken Broken Rails av Christian Wolmar, där staten tvingats börja ta kontroll över
järnvägen igen.
Järnvägen
är nämligen som en komplex industrianläggning och produktionsprocess utspridd över
hela landet. Den måste vara integrerad på samma sätt som i exempelvis Schweiz
för att kunna fungera.
I hela 35 år efter 1988 har regeringar sagt sig vilja ställa Sveriges infrastruktur och järnväg på fötter genom mer pengar, privatisering och konkurrensutsättning. Det har misslyckats och det är tydligt att bland annat en ny trafikpolitik krävs.
Sverige har gjort flera huvudmisstag:
1. Vägtrafikens
snabba utveckling i USA vid 1900-talets början ledde till beslut om järnvägens
avveckling runt om i världen. I Sverige skulle vägtrafiken ha monopol på
landtransporterna. SJ ville överleva och satsade då på buss- och lastbilstrafik
medan järnvägen började läggas ned. Men några länder som Schweiz har gått emot
strömmen och även storsatsat på järnvägen.
2. År
1988 bildades affärsverket SJ för tågtrafiken och Banverket för infrastrukturen
efter en snabb slarvig process. Baninvesteringar bedömdes nu samhällsekonomiskt
och direktavskrevs efter Vägverkets modell. Omorganisationen gick dåligt och SJ
tömdes på alla tillgångar i rena skalbolagshärvan. Samtidigt stöptes andra
länders järnvägsbolag om på effektivare sätt.
3. År
2001 bolagiserades SJ och delades upp i främst SJ AB för persontågtrafiken och
Green Cargo för godstågtrafiken. Alltmer privatisering och konkurrens gällde
men utan seriöst beslutsunderlag. Riksrevisionens kritik i RiR 2005:11 Bolagiseringen av Statens järnvägar är förödande för ansvariga politiker och
tjänstemän samt förklarar delvis dagens järnvägskaos.
4. Klara
politiska utvecklingsmål och snabba produktionsbeslut gällande tågtrafik och
infrastruktur utifrån marknadens krav gäller ej. Närmast sovjetiska 12-åriga
transportplaner, oändliga utredningar, samråd och förhandlingar tar stryptag på
järnvägen, föder vettlösa projekt och hindrar effektiv verkstad. Grovt
olönsamma Ostlänken, Västlänken och den nya banan Göteborg–Borås är talande
skräckexempel.
5. År
2010 bildades Trafikverket när Vägverket svalde Banverket. Det blev ännu en
dödsstöt för järnvägen och marknaden är frustrerad över allt sämre
infrastruktur och tågtrafik. En om- och merreglering med en kostsam tillväxt av
myndigheter och byråkrati försöker lösa de olösbara problemen. Ett
fragmentiserat järnvägssystem med konkurrerande bolag ger inte en samordnad
fungerande produktionsprocess.
I hela 35
år efter 1988 har regeringar sagt sig vilja ställa Sveriges infrastruktur och
järnväg på fötter genom mer pengar, privatisering och konkurrensutsättning. Det
har misslyckats och det är tydligt att bland annat en ny trafikpolitik krävs.
Den
dysfunktionella miljardkravmaskinen Trafikverket måste läggas ned och ersättas
av ett renodlat vägverk som främst sköter vägunderhållet. Att skapa en
samhällsplanerings- och upphandlingsmyndighet med drygt 10 000 tjänstemän har
slagit fel.
Järnvägskrisen
kan exempelvis lösas genom att ett nationellt integrerat järnvägsbolag bildas
för stambanorna och deras tågtrafik medan storregionala järnvägsbolag bildas
för ett nät av regionala banor och deras tågtrafik enligt schweizisk modell. Vi har numer insett att det inte räcker med
bildandet av ett banverk för infrastrukturen för att ställa järnvägssystemet på
fötter igen.
Men i
praktiken ställer dagens regering järnvägen mot de andra trafikslagen och
prioriterar dessa medan förutsättningarna för tågtrafiken försämras. Det är
ohållbart vad gäller näringslivets ekonomi, klimatet och hela landets
möjligheter till utveckling.
Åke
Nilsson, fd vd ASEA Traction AB och vice vd ABB Transportation Systems Gmbh
Lars
Pålsson Syll, nationalekonom, professor vid Malmö universitet
Hans Albin
Larsson, historiker, professor emeritus
Jan Du
Rietz, trafikjournalist, författare till ”trafikpolitik” i Nationalencyklopedin
DELTA I DEBATTEN
Vill du skriva en debattartikel eller en replik?
Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se
Tänk på detta:
• Texten ska vara unik för Ny Teknik.
• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.
• Undvik förkortningar och utropstecken.
• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.
• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.
• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.