Opinion

”Inför dynamiska vägavgifter – ska bekosta mer kollektivtrafik”

Stockholm införde trängselskatt 2006, Göteborg 2013. Bilden är från Skanstull 2020. Foto: Patrik Österberg/TT

DEBATT. Sveriges politik inom transportsektorn måste skärpas för att Sverige ska kunna uppfylla klimatmålen. Med våra förslag kan persontrafiken på vägarna minska med 2 procent per år i tio år, skriver Klimatriksdagen.

Inrikes transporter står för omkring en tredjedel av koldioxidutsläppen i Sverige. Om vi även tar med klimatpåverkan från utrikes flyg- och sjötrafik som tankar i Sverige så är andelen hela 40 procent.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här