Opinion

”Gör laddbox obligatorisk för alla elbilsägare”

DEBATT. I takt med att antalet elbilar ökar så har tillbud och bränder i samband med laddning blivit allt vanligare. Kunskapen om hur elbilar ska laddas på säkert sätt är alldeles för låg, skriver Marie Holmberg, på Schneider Electric.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Det är mycket välkommet att regeringen återinför stödet till att ladda elbilen hemma, men det är långt ifrån tillräckligt. Vi vill att regeringen ser över möjligheterna att göra laddboxar obligatoriskt vid ägande av elbil.

Det är i regeringens vårändringsbudget från april som ladda hemma-stödet för privatpersoner återinförs . Vi vet ännu inte vilken nivå stödet hamnar på eller om förutsättningarna kommer att ändras, men i budgeten finns 750 miljoner kronor avsatta. Även bostadsrättföreningar och samfälligheter kan få bidrag för att installera laddboxar.

I dag rullar över 70 000 laddbara bilar på svenska vägar och antalet ökar. Detta är såklart oerhört positivt, men ställer också högre krav på elsäkerheten då allt fler kommer vilja ladda elbilen hemma. I takt med att antalet elbilar ökar så ökar också mängden tillbud och bränder i samband med laddning i vanliga eluttag.

Förra sommaren brann till exempel ett hus i Sunne i Värmland ner till följd av att en elbil hade laddats i ett vanligt 230-voltsuttag i husets carport. Elsäkerhetsverket avråder sedan i maj förra året att använda dessa uttag för att ladda elbilar, men tyvärr är kunskapen kring vilken typ av elsäkerhet som krävs i samband med elbilsladdning alldeles för låg.

Det är svårt att säga exakt hur utbrett problemet är. I en undersökning som Sifo gjorde på uppdrag av Vattenfall i maj förra året svarade 45 procent att de inte skulle ladda via ett vanligt eluttag på grund av brandrisken. Det betyder att ungefär hälften av alla elbilsägare emellanåt laddar i vanliga eluttag.

Ett vanligt vägguttag i ett garage eller en carport är inte dimensionerat för att ladda något så krävande som ett elbilsbatteri, utan är avsett för mindre hushållsapparater, enklare verktyg eller att använda motorvärmaren någon timme.

Att ladda en bil i flera timmar i ett vanligt uttag ger hög värmeavgivning vilket kan orsaka brand och dessutom bli en försäkringsfälla. Husägare har nämligen ett ansvar att kontrollera och underhålla sin elanläggning så att den förblir säker även vid ändrad användning, och elbilsladdning var inget som ingick i kalkylen när majoriteten av Sveriges radhus och villor fick sina elsystem.

Det allra bästa är med andra ord att skaffa en laddbox, som är gjord för att ladda elbilar och är betydligt säkrare än ett vanligt eluttag. De flesta elrelaterade arbeten kräver i dag en auktoriserad elektriker – helt enkelt för att elektricitet är farligt om det inte hanteras på rätt sätt. Elbilsladdning är inget undantag.

DELTA I DEBATTEN

Vill du skriva en debattartikel eller en replik?

Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se

Tänk på detta:

• Texten ska vara unik för Ny Teknik.

• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.

• Undvik förkortningar och utropstecken.

• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.

• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.

• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.

Det borde vara en självklarhet att alla som köper en elbil också budgeterar för inköp och installation av en laddbox.

Vi föreslår att regeringen tillsätter en utredning som ser över möjligheterna att göra om Elsäkerhetsverkets rekommendation till lagstiftning och att laddbox blir obligatoriskt vid ägande av elbil.

Marie Holmberg, produktchef och ansvarig för laddlösningar på Schneider Electric.