DEBATT
”Börja trappa ned trängselavgifter i Stockholm och Göteborg”
DEBATT. Att hålla fast vid trängselskatterna i Stockholm och Göteborg bidrar inte till något värdefullt, skriver Thomas Morell (SD).
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Alltför ofta mötts vi av försenade tåg, timslånga bilköer, inställda flyg och färjor. Att det oförutsedda händer är inget konstigt. Det kommer det alltid att göra. Det är när det oförutsedda snarare blir regel än undantag som det är något allvarligt fel.
Sverigedemokraterna ser det som avgörande för nationens framtid att påbörja arbetet med en ny inriktning för svensk transportinfrastruktur. Ledordet måste vara framkomlighet. Då är trängselskatter inte svaret.
Sverigedemokraterna fattade beslut på Landsdagarna 2019 om att säga nej till trängselskatter i Stockholm och i Göteborg, vilket nu är grunden för vårt förslag att påbörja en avtrappning av trängselskatter i båda städerna. Vi kommer inför budgetförhandlingarna avseende 2026 års statsbudget att driva förslaget om en avtrappning av trängselskatterna.
Det är lätt att glömma bort historien bakom införandet av trängselskatter. Socialdemokraterna utlovade inför valet 2002 att några trängselskatter inte skulle bli aktuella men efter valet tvingades de böja sig för Miljöpartiet. En lokal folkomröstning angående införandet av trängselskatt i Stockholm genomfördes i Stockholms kommun och i länets kranskommuner, i samband med riksdagsvalet 2006. En majoritet i Stockholms kommun röstade ja till trängselskatter medan i kringliggande kommuner röstade majoriten nej.
Även i Göteborg fick Socialdemokraterna böja sig för Miljöpartiet. Här genomfördes precis som i Stockholm en kommunal folkomröstning men då endast i Göteborgs kommun. Folkomröstningen hölls som planerat på valdagen den 14 september 2014, och nej-sidan vann klart.
Trängselskatter infördes i Stockholm den 1 augusti 2007 och i Göteborg 1 januari 2013. I båda fallen är det en statlig punktskatt som tas ut för de flesta fordon vid färd dagtid in och ut ur respektive innerstadsområde. Sedan införandet har trängselskatterna dragit in 20 949 208 000 kronor från Stockholm och 9 998 444 000 kronor från Göteborg.
Vi kan konstatera att trängselskatterna i Stockholm under perioden 2007-2023 har genererat drygt 3,1 miljarder kronor i administrativa kostnader. I Göteborg är kostnaden för perioden nästan 1,6 miljarder under perioden 2013-2023. Totalt för Stockholm och Göteborg har sålunda cirka 4,7 miljarder kronor av de trängselskatter som tagits ut försvunnit i administrativa kostnader, vilket är minst sagt anmärkningsvärt. För oss Sverigedemokrater är det centralt att hushålla med skattebetalarnas pengar. Ett förhållningssätt som borde vara utgångspunkten för all form av statligt finansierad verksamhet.
För att nu möta socialdemokratisk och miljöpartistisk förväntade kritik, då båda partierna anser att det råder klimatnödläge, vill jag vara tydlig med att enligt FN:s klimatpanel ligger de globala utsläppen av växthusgaser kring 60 miljarder ton koldioxidekvivalenter per år. Mindre än en tusendel av dessa kommer enligt Naturvårdsverket från Sverige.
Tas hänsyn till att Sveriges växande skogar tar upp det mesta av våra utsläpp, det rör sig om nästan nio tiondelar, så är vi redan i dag nära netto noll vad gäller territoriella utsläpp. Detta är ett faktum inte en åsikt.
För oss Sverigedemokrater är en väl fungerande transportinfrastruktur avgörande för svensk konkurrenskraft och för att hela Sverige ska fungera. Behoven handlar om både att underlätta för människors vardag med resor till och från jobb samt utbildning men också om att stärka förutsättningarna för effektiv godstrafik som främjar jobb och hållbar tillväxt i hela landet.
Att hålla fast vid trängselskatterna i Stockholm och Göteborg bidrar inte till något av detta. Det är hög tid att påbörja en avtrappning av trängselskatterna i båda städerna.
Thomas Morell (SD), vice ordförande Trafikutskottet, riksdagsledamot