Opinion

”Åtta av tio mattelärare osäkra på programmering”

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund
Eleverna Sjöstadsskolan i Stockholm har redan programmering på schemat. Foto: Jonas Ekströmer / TT

DEBATT. Hur ska lärarna kunna undervisa i ett ämne de inte behärskar? För att satsningen på programmering i skolan ska lyckas måste lärarna först utbildas, enligt Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund.

Regeringen har beslutat att den digitala kompetensen i läroplaner och kursplaner ska stärkas, samt att programmering införs som ett tydligt inslag i flera ämnen i grundskolan, med betoning på matematikämnet. Men en ny undersökning visar att matematiklärarna själva anger att de kan för lite om programmering. Därför måste det första steget – innan man inför programmering som ett tydligt inslag i flera olika ämnen – vara att utbilda lärare i just programmering.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här