BYGG

Astra-bron.
Astra-bron tillåter trafiken att passera på ovansidan medan vägarbete pågår under bron.

Kolla här Trafikverket, lösningen på kö-problem vid vägarbeten

Med den schweiziska mobila bron kan trafiken flyta som vanligt trots att vägarbete pågår. Biltrafiken kör ovanpå bron medan vägarbetet bedrivs under den.

Publicerad Senast uppdaterad

Den kallas för Astra-bron och har utvecklats av det schweiziska företaget Marti Technik på uppdrag av landets myndighet för väginfrastruktur, alltså motsvarigheten till Trafikverket.

Det är en omfattande procedur att få bron på plats, montaget tar ungefär två nätter. Under den tiden måste vägtrafiken stängas av eller ledas om. Men när den väl är uppe kan trafiken flyta på två körfält ovanpå, medan vägarbetet pågår ostört under bron.

Kan hissas upp 10 centimeter

Ramper i båda ändarna underlättar för fordonen att köra på och av. Den högsta tillåtna hastigheten är 60 km/h.

Astra-bron är 257 meter lång, 7,57 meter bred och 4,65 meter hög. Vägarbetet under bron kan bedrivas på en 100 meter lång sträcka, med en bredd av 5,10 meter och höjd om 3,10 meter.

Det ska ge tillräckligt med plats för maskiner och arbetsmoment, samtidigt som säkerheten förbättras för vägarbetarna, som inte behöver oroa sig för passerande trafik.

När vägarbetet är avslutat på en sträcka hissas bron upp tio centimeter med hjälp av hydraulik och flyttas med fjärrstyrning till nästa vägsektion. Totalt har bron 22 motorer, 256 gps-styrda hjul och 22 hydrauliksystem.

Det schweiziska Trafikverket ser det som en fördel att vägarbeten inte behöver genomföras på nattetid, tack vare Astra-bron. Det är bättre för vägarbetarna att arbeta på dagtid.

Testades för första gången 2022

Just den aspekten kanske även det svenska Trafikverket skulle uppskatta. Myndigheten fick mycket skäll för sin planering av vägarbetet på E4:an i höjd med Nyköping i somras. Omledningen av södergående trafik till mindre vägar orsakade milslånga köer och efter stora protester bytte Trafikverket fot och lät vägarbetet pågå nattetid i stället för dagtid.

Trafikkö
Milslånga köer uppstod på E4:an i höjd med Nyköping i somras.

Astra-bron testades för första gången 2022 på motorvägen A1 i Schweiz. Erfarenheterna visade att konceptet fungerade och att vägarbetet kunde pågå som planerat. Men trafiken flöt inte så bra som man hade hoppats på. Därför har ramperna sedan dess förlängts och deras vinkel mot vägen har minskats.

Ska användas igen 2026

I våras installerades bron på nytt på A1. Den användes under 147 dagar och trafiken flöt ungefär som vanligt. Men vid två tillfällen uppstod tekniska problem som gjorde att bron inte kunde flyttas som planerat. Fyra trafikolyckor inträffade också på eller framför bron, vilket det schweiziska Trafikverket beklagar, samtidigt som myndigheten konstaterar att det är betydligt färre än vid vanliga vägarbeten.

Nu ska bron genomgå omfattande underhåll. Framför allt handlar det om elkopplingar som måste bytas ut. Planen är att den ska användas på nytt under 2026 i den schweiziska kantonen Basel-Landschaft.

När bron ska monteras eller demonteras krävs sexton lastbilar som gör totalt 45 turer för att transportera de olika sektionerna, plus tre lyftkranar.