Astra-bron tillåter trafiken att passera på ovansidan medan vägarbete pågår under bron.Federal Roads Office
Kolla här Trafikverket, lösningen på kö-problem vid vägarbeten
Med den schweiziska mobila bron kan trafiken flyta som vanligt trots att vägarbete pågår. Biltrafiken kör ovanpå bron medan vägarbetet bedrivs under den.
Den kallas för Astra-bron
och har utvecklats av det schweiziska företaget Marti Technik på uppdrag av
landets myndighet för väginfrastruktur, alltså motsvarigheten till
Trafikverket.
Det är en omfattande
procedur att få bron på plats, montaget tar ungefär två nätter. Under den tiden
måste vägtrafiken stängas av eller ledas om. Men när den väl är uppe kan
trafiken flyta på två körfält ovanpå, medan vägarbetet pågår ostört under bron.
Kan hissas upp 10 centimeter
Ramper i båda ändarna underlättar
för fordonen att köra på och av. Den högsta tillåtna hastigheten är 60 km/h.
Astra-bron är 257 meter
lång, 7,57 meter bred och 4,65 meter hög. Vägarbetet under bron kan bedrivas på
en 100 meter lång sträcka, med en bredd av 5,10 meter och höjd om 3,10 meter.
Det ska ge tillräckligt
med plats för maskiner och arbetsmoment, samtidigt som säkerheten förbättras
för vägarbetarna, som inte behöver oroa sig för passerande trafik.
Annons
När vägarbetet är
avslutat på en sträcka hissas bron upp tio centimeter med hjälp av hydraulik
och flyttas med fjärrstyrning till nästa vägsektion. Totalt har bron 22
motorer, 256 gps-styrda hjul och 22 hydrauliksystem.
Det schweiziska
Trafikverket ser det som en fördel att vägarbeten inte behöver genomföras på
nattetid, tack vare Astra-bron. Det är bättre för vägarbetarna att arbeta på
dagtid.
Testades för första gången 2022
Just den aspekten kanske
även det svenska Trafikverket skulle uppskatta. Myndigheten fick mycket skäll
för sin planering av vägarbetet på E4:an i höjd med Nyköping i somras.
Omledningen av södergående trafik till mindre vägar orsakade milslånga köer och
efter stora protester bytte Trafikverket fot och lät vägarbetet pågå nattetid i
stället för dagtid.
Milslånga köer uppstod på E4:an i höjd med Nyköping i somras.Linda Nohrstedt
Astra-bron testades för
första gången 2022 på motorvägen A1 i Schweiz. Erfarenheterna visade att konceptet
fungerade och att vägarbetet kunde pågå som planerat. Men trafiken flöt inte så
bra som man hade hoppats på. Därför har ramperna sedan dess förlängts och deras
vinkel mot vägen har minskats.
Ska användas igen 2026
I våras installerades
bron på nytt på A1. Den användes under 147 dagar och trafiken flöt ungefär som
vanligt. Men vid två tillfällen uppstod tekniska problem som gjorde att bron
inte kunde flyttas som planerat. Fyra trafikolyckor inträffade också på eller
framför bron, vilket det schweiziska Trafikverket beklagar, samtidigt som
myndigheten konstaterar att det är betydligt färre än vid vanliga vägarbeten.
Nu ska bron genomgå
omfattande underhåll. Framför allt handlar det om elkopplingar som måste bytas
ut. Planen är att den ska användas på nytt under 2026 i den schweiziska kantonen Basel-Landschaft.
När bron ska monteras
eller demonteras krävs sexton lastbilar som gör totalt 45 turer för att transportera
de olika sektionerna, plus tre lyftkranar.