ELBILAR

VW skippar underleverantörer – ska utveckla nyckelkomponenter själv

Framtida värmehanteringssystemet (vänster) jämförd bredvid det system som sitter i dagens MEB-bilar

Färre underleverantörer och snabbare innovation. Det är VW:s framtid och under koncernens teknikdagar visade man upp ett första resultat: elbilarnas drivlinor har förbättrats markant.

En bil innehåller tusentals komponenter och med tiden har antalet specialiserade underleverantörer i bilbranschen vuxit rejält.

Det här återspeglas även i moderna bilar som trots att de har ett emblem i nosen ofta kan vara en riktig pyttipanna av komponenter från andra företag.

Tesla är ett företag som har storsatsat på att göra allting själva och de har kommit långt i det arbetet – och det verkar andra tillverkare ha noterat. Volkswagengruppen tillhör nu dem som verkar kommit till insikten att ”själv är bäste dräng”.

Under koncernens ”Tech Day 2023” häromdagen sade högste chefen Oliver Blume att Volkswagen-gruppen tack vare sin storlek kan få enorma skalfördelar av att göra saker själva – och att det i slutänden innebär bättre bilar och nöjdare kunder.

Egen tillverkning av växelriktare

Det stora fokusområdet för VW-gruppen är just nu elbilar och därför har man nu tagit beslutet att alla centrala komponenter ska utvecklas internt.

– Vårt mål är att nå teknikledarskap även inom elektrisk mobilitet. Därför kommer vi även här förlita oss på intern kompetens och efter battericeller och elmotorer tar vi även över utvecklingen av växelriktare och värmehanteringssystem. Framöver kommer det här göra Volkswagengruppen till en av de få biltillverkarna i värden som kan erbjuda ett holistiskt optimerat komplett system, säger Thomas Schmall, styrelseledamot med teknikansvar för VW-gruppen, i ett uttalande.

Den första växelriktaren som stämplas ”designed by Volkswagen” har redan utvecklats. Enligt VW har man genom att tänka modulärt designat den så att den går att använda i allt från instegsbilar till sportbilar med över 500 kW i effekt. I dagsläget håller man på med slutjusteringar för att den ska vara färdig för produktion och tanken är att den implementeras i nästa generation av MEB-fordon.

Satsar på kompakt och integrerad värmemodul

När det gäller värmehanteringssystem arbetar VW på en helt ny typ av lösning. I dag är det vanliga att man använder sig av flertalet individuella moduler som sedan sammankopplas – men detta ska man nu ersätta med vad som beskrivs som en ”extremt kompakt, integrerad värmemodul”.

Den ska styra hela luftkonditioneringen samt även värmen i högspänningsbatteriet – vilket ska göra stor skillnad både när det kommer till fordons räckvidd samt möjlighet att snabbladda. Som grädde på moset är systemet även lättare, mer robust samt effektivare än dagens system.

Utan att gå in i detaljer säger VW att man ser att förändringen och implementeringen av de egenutvecklade komponenterna kan leda till markanta kostnadsminskningar.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.