TECH
Open AI öppnar för reklam i Chat GPT – värvar kompetens från Meta och Google
Företaget bakom Chat GPT öppnar för att införa reklam i AI-verktyget, men säger samtidigt att det inte finns några ”aktiva planer” på annonser.
I en intervju med Financial Times säger Open AI:s ekonomichef Sarah Friar att företaget behöver ”tänka efter om när och var vi implementerar dem” när det gäller annonser.
Enligt Financial Times har Open AI gjort mer än så, och tidningen hänvisar till nyanställningar som företaget har gjort av personal inom marknadsföring från bland andra Meta och Google.
Open AI, som tidigare inte var vinstdrivande, värderas till 6,6 miljarder dollar men har haft svårt att uppvisa några massivt positiva ekonomiska resultat, mycket på grund av investering i dyr AI-teknik.
250 miljoner använder Chat GPT i veckan
För närvarande har Chat GPT, företagets mest framgångsrika produkt, omkring 250 miljoner användare per vecka, enligt Financial Times. Premiumversionen av Chat GPT kostar 20 dollar per månad.
Efter intervjun i Financial Times säger Sarah Friar i ett uttalande:
”Vår nuvarande affärsmodell upplever stark tillväxt och vi ser stora möjligheter inom den modellen. Även om vi är öppna för att utforska andra inkomstvägar i framtiden så har vi inga aktiva planer på annonsering.”