TECH
Microsoft lanserar Copilot: Nu kan du ”prata” med Office-apparna
ChatGPT har integrerats i Microsoft 365 så att användarna får en medhjälpare med artificiell intelligens.
Microsoft
Med ”Copilot” ska Office-arbetet bli mycket effektivare.
Lanseringen av
chattroboten ChatGPT innebär ett stort steg framåt för att integrera
artificiell intelligens (AI) i tjänster som betraktats som ”ointelligenta”. Nu
har Microsoft lanserat en ny lösning som ger Office-apparna en riktig
ai-injektion med hjälp av just Chat GPT.
Microsoft 365 Copilot är
namnet på en ”medhjälpare” med artificiell intelligens som enligt Microsoft
kommer att förändra vårt sätt att använda Office i grunden.
Kortfattat fungerar
Copilot genom att du, som användare, ger kommandon till AI-medhjälparen, men i
stället för knappar och symboler bygger lösningen på vanligt tal och kommandon.
I Word-appen kan du till
exempel ge kommandon av typen ”gör det tredje avsnittet mer koncist” eller
”ändra tonen i dokumentet till en mer informell stil”. Med hjälp av sådana
korta kommandon kan du använda ChatGPT-tekniken för att skriva, redigera och
sammanfatta texter.
Copilot analyserar data
Copilot kan även skriva
om och lägga till information och utföra flera andra typer av uppgifter, bland
annat ändra aspekter av texten som inte nödvändigtvis är tekniskt felaktiga,
till exempel stil och tilltal.
I Excel kan Copilot hjälpa
till med att analysera och utforska data och du kan ställa frågor om
informationen genom vanligt tal i stället för genom formler. Här kan
AI-medhjälparen användas till att upptäcka samband bland uppgifterna, föreslå
nya formler och generera modeller baserat på dina frågor med mera.
I Powerpoint kan du
använda Copilot för att, till exempel, konvertera befintliga, skrivna dokument
till fullständiga presentationer med anteckningar, eller skapa en ny
presentation med enkla kommandon. Det är också möjligt att justera layout,
omformatera text och annat, med vanligt tal.
”Skapa en femsidig
presentation baserad på ett Word-dokument och lägg in relevanta bilder” är ett
exempel på ett kommando som kan ges till Copilot i Excel.
Man har även tänkt på
Outlook. I appen kan tekniken användas till exempel för att sammanfatta
e-postmeddelanden som har mottagits under en viss tidsperiod, skriva ett
fullständigt e-postmeddelande utifrån korta instruktioner eller förvandla
snabba anteckningar till ett professionellt utformat meddelande.
Teams har infört stöd för Chat GPT
När det gäller Teams har
appen redan infört stöd för ChatGPT.
Microsoft har för övrigt
ännu en AI-nyhet i rockärmen – Business Chat. Det är en lösning som inhämtar
data från flera olika källor – som e-post, dokument, kalendern och
presentationer – för att se till att alla i teamet är väl samkörda och
koordinerade.
Ett exempel på ett
kommando i det här fallet kan vara att sammanfatta samtal, e-postmeddelanden
och dokument relaterade till specifika kunder. Business Chat-funktionen bygger
i stor utsträckning på Microsoft Graph när det gäller inhämtning av data från
flera tjänster.
Microsoft Graph är en
utvecklarplattform som kopplar samman olika tjänster och som utvecklare
använder för att integrera sina tjänster i Microsofts produkter.
Mer information om
Copilot hittar du på Microsoft-bloggen.
Artikeln publicerades först i den norska tidningen Teknisk Ukeblad, och görs tillgänglig för Ny Tekniks läsare genom ett samarbete mellan tidningarna.