TECH
Med Unreal Engine 5 suddas gränsen mellan verklig och digital människa ut
Unreal Engine 5 ger realistiska digitala karaktärer
Människolika avatarer. Fortnite som ett helt ekosystem. Automatiskt genererade öppna spelvärldar. Det blir möjligt när Epic släpper en uppdaterad version av Unreal Engine 5.
Om du anser att begreppet metaverse är dött och begravet lär du inte få några sympatier av Epic Games. Företaget bakom spelmotorn Unreal Engine 5 kan bara peka på det globala fenomenet Fortnite (som Epic också ligger bakom) som ett bevis på att ett fungerande metaverse redan existerar. Och som för att understryka sin poäng ska Epic nu göra det möjligt för utvecklare att publicera Unreal Engine 5-projekt direkt i Fortnite. ”Vi har jobbat länge för att nå det här ögonblicket…Fortnite kommer att bli ett ekosystem. Det innebär nya verktyg för att designa, utveckla och lansera spel, och en ny ekonomi som belönar utvecklare. Det här för oss ett steg närmre vår vision av ett sammankopplat metaverse där miljardtals spelare kan ta del av skapelser gjorda av miljontals utvecklare”, skriver Epic i samband med företagets State of Unreal-presentation under Game Developer's Conference i San Francisco, som pågår mellan 20-24 mars.
Rent visuellt var det emellertid ett annat inslag i presentationen som stal showen. Spelutvecklaren Ninja Theory demonstrerade hur skillnaden mellan verklig och digital människa alltmer suddas ut. I en video syns skådespelaren Melina Juergens, iförd motion capture-utrustning, agera framför kameran. Skådespelet övergår sedan förhållandevis sömlöst över till den karaktär representerar i spelet Senua's Saga Hellblade 2.
Se förvandlingen i den här videon.
För att lyckas med det konststycket har Ninja Theory använt Epics Metahuman-teknik, tänkt att skapa realistiska digitala människor. Epic aviserade också att det med en ny uppgradering, Metahuman Animator, ska gå att omvandla motion capture-material från en smarttelefon till innehåll i Unreal Engine.
Nyheterna ska bakas in i den senaste uppdateringen av Unreal Engine, som kallas 5.2. Till dessa ansluter fler möjligheter. Exempelvis kan en utvecklare skapa en liten del av en öppen värld-miljö och låta Unreal Engine fylla på med resten. Därtill ska Epics repertoar av verktyg (bland dem Megascans från svenska Quixel) samlas bakom ett gemensamt gränssnitt.
Enligt Tim Sweeney, vd på Epic, kommer allt detta att bidra till och mynna ut i ett framtida ”öppet metaverse”, där morgondagens spelkonsoler fungerar som metaverseläsare, som en variant av dagens webbläsare. Sweeney uppgav vidare att han förväntar sig att Unreal Engine 6 kommer att släppas inom ett årtionde.