TECH

Sveriges konsumenter ser stora problem med påhittade valutor i spel. Av de 50 mest spelade spelen 2023 hade 21 av dem inbyggda valutor, åtta av dem hade en åldersgräns på tolv eller under.

”Fortnite” och ”Roblox” anmäls – utnyttjar barnens svagheter

”Minecraft”, ”Fortnite” och ”Roblox” manipulerar barn att lägga stora summor pengar på köp inne i spelen, anser en rad europeiska konsumentorganisationer. Nu anmäls jättarna bakom spelen.

Publicerad Senast uppdaterad

– Vi ser i stort sett en hel bransch som har gjort det till sin affärsmodell att utnyttja barns svagheter, säger Sinan Akdag vid Sveriges konsumenter.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här