TECH

BMW backar efter massiv kritik: Ingen sätesvärme på abonnemang

Får det lov att vara sätesvärme för 180 kronor i månaden? Foto: Unsplash

Fordonsjätten ville att vi skulle börja hyra funktioner som tidigare varit standard. Bilägarna tyckte annorlunda – och nu skrotar BMW planerna på nya prenumerationstjänster.

Publicerad

Jakten på nya affärsmöjligheter inom fordonsbranschen har fått flera biltillverkare att titta på möjligheterna att införa abonnemangskostnader för funktioner som tidigare varit standard eller funnits som tillval. 

Sätesvärme för 17 euro per månad

Tyska BMW såg sin chans, och meddelade i fjol att man planerade att börja erbjuda sätesvärme som en prenumerationstjänst. För 17 euro per månad, drygt 200 kronor, skulle bilägare kunna värma rumpan under kalla dagar. Värme i ratten ingick inte heller, utan skulle kosta ytterligare en hundralapp per månad. 

”Till skillnad från VW har vi inte försenat ett enda projekt”

Nyheten väckte minst sagt starka reaktioner bland kunder, bilintresserade – och journalister. ”Som traditionalist kan man bli upprörd för mindre, men samtidigt är det ett tecken i tiden. Hela samhället går från direktköp till abonnemang”, skrev Ny Tekniks Felix Björklund i en kommentar.

BMW: Bilägarna missförstod konceptet

Nu har BMW tänkt om. I en färsk intervju beklagar tillverkarens försäljningschef Pieter Nota att det nya konceptet inte tagits mot som man hade hoppats. För att mota Olle i grind kasseras därför planerna på nya prenumerationstjänster. 

– Som vi såg det erbjöd vi kunderna en extra tjänst genom att ge möjligheten att kunna aktivera funktioner i efterhand, men användaracceptansen är inte särskilt hög. Folk kände att de skulle behöva betala två gånger för vissa funktioner – vilket egentligen inte stämde, men det upplevdes så, säger Pieter Nota till sajten Autocar

Ville ta betalt för Carplay – misslyckades

Sätesvärme som abonnemang hann aldrig lanseras i Sverige, men ska ha funnits som tjänst i länder som Storbritannien, Tyskland och Sydkorea.

En ”hyper-elbil” från Lotus – här är nytillskottet med skrytfaktorer

Det är heller inte BMW:s första misslyckade försök med att ta betalt för tjänster. 2019 provade tillverkaren att ta ut en årsavgift från bilägare som ville använda Apples Carplay, men ändrade sig efter stenhård kritik. I dag är funktionen standard, skriver The Verge

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.