TECH

Aggressivt agerande mot medlemmar – fackets konflikt med Klarna hårdnar

Konflikten mellan Klarna och facken är långt ifrån löst. Arkivbild.

Unionen utökar strejkvarslet mot Klarna. Anledningen är betaltjänstjättens aggressiva agerande mot medlemmar, enligt tjänstemannafacket.

Publicerad

Unionen utvidgar strejkhotet i konflikten med betaltjänstföretaget Klarna. Nu lägger facket ett nytt konfliktvarsel som tar sikte på två företag som jobbar för Klarnas räkning.

Sympatistrejkvarslet berör företagen Foundever och Teleperformance Nordic, två företag som hanterar Klarnas kundtjänst. Den strejken bryter ut 14 november om ingen lösning nåtts innan dess.

Det utvidgade varslet ska bland annat enligt facket ses i ljuset av vad de anser vara uppmaningar till strejkbryteri.

– Bakgrunden är det agerande som Klarna använt sig av mot våra medlemmar där de aggressivt försöker underminera styrkan, där de säger att om ni lämnar Unionen eller om ni begår strejkbryteri, då ska vi kompensera er, säger Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt.

Som bevis för det har han uttalanden från medlemsmöten och skärmdumpar från ledningens meddelande till personalen.

– Ett allvarligt agerande som är ett brott mot traditionen som vi har på svensk arbetsmarknad. Därför känner vi oss tvingade att trappa upp våra konfliktåtgärder, fortsätter han.

Sedan tidigare ligger ett varsel om strejk som avser tjänstemän som jobbar på huvudkontoret i Stockholm. Den bryter ut tisdag 7 november och det varslet står även Sveriges Ingenjörer bakom. Det nya varslet berör bara Unionens medlemmar eftersom det inte finns några ingenjörer på dessa två företag.

Facken kräver kollektivavtal, något som Klarna motsätter sig.

Omkring 2 000 anställda jobbar på Klarnas huvudkontor i Stockholm, enligt fackens grova uppskattning.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.