ANNONS FRÅN TRAFIKVERKET

Trafikverket Labs föder innovation som ska förändra transportsektorn

Trafikverket Labs startades för att främja innovation och samverkan mellan forskare och företag. Innovationsplattformen som finns tillgänglig för hela Trafikverket och dess samarbetspartners drivs idag av ett team bestående av medarbetare och studenter

Transportsektorn påverkar vår vardag, våra industrier och vårt klimat. Infrastrukturen sätter förutsättningarna för vår möjlighet att förflytta oss och spelar en avgörande roll för samhällets funktion. Trafikverket satsar på forskning och innovation för att utveckla lösningar som ska bygga ett hållbart och tillgängligt transportsystem.

Publicerad Senast uppdaterad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Forskning och innovation har stor potential i hela transportsektorn. Det handlar om viktiga investeringar som kan bidra till att öka trafiksäkerheten, minska klimatutsläppen och hantera trängsel när befolkningsökningen accelererar. Under sommaren 2021 etablerades Trafikverket Labs i Linköping i samband med att myndigheten flyttade till nya lokaler. Idag är innovationslabbet en viktig arena för utveckling i transportsektorn. 

Innovationsarenan i Linköping

Trafikverket Labs startades för att främja innovation och samverkan mellan forskare och företag. Innovationsplattformen som finns tillgänglig för hela Trafikverket och dess samarbetspartners drivs idag av ett team bestående av medarbetare och studenter. Initiativet för samman en bred variation av kompetens och i dagsläget spenderar varje student i genomsnitt 10 timmar per vecka i labbet

På plats finns unik utrustning som möjliggör spännande projekt inom områden som digitalisering, dataanalys, AI och robotteknik. Tanken är att team ska ansluta sig till labbet under kortare perioder för att utveckla mindre projekt och testa koncept för att förverkliga innovationer. 

Ska främja digitalisering och ny teknik

Digitalisering utgör själva kärnan i Trafikverkets satsning. För att möta samhällets ökade komplexitet måste ny teknik och nya lösningar integreras, något som kan vara svårt i en stor organisation.

– Målet är att öka Trafikverkets digitaliseringslängtan genom att visa upp vad vi jobbar med i labbet. Alla arbeten som vi genomför här är av hög teknologisk standard. Labbet har på så sätt en viktig funktion i att utveckla lösningar som Trafikverket har nytta av i det faktiska arbetet, samtidigt som det väcker ett internt intresse för teknologirevolutionen, säger Daniel Jakobsson, strateg Artificiell Intelligens, på Trafikverket. 

Daniel menar att labbet öppnar nya dörrar för organisationen. Genom att väcka Trafikverkets digitaliseringslängtan kan befintliga arbetsprocesser optimeras och banbrytande metoder införas. Ett exempel på sådan teknik är digitala tvillingar. Med hjälp av digitala kopior kan underhållsbehovet hos ett järnvägsspår, en bro eller en tunnel övervakas på distans. 

– Vi vill bygga digitala tvillingar för den information vi har i transportsystemet. Vi har också robotar i labbet och undersöker möjligheterna där. Så det finns mängder av olika områden som vi jobbar med, säger Daniel Jakobsson. 

I innovationslabbet utforskas också hur spelmotorer kan integreras i verksamheten för att visualisera infrastruktur. Målet är att skapa genererade dataset med centimeterprecision som gör det möjligt att digitalt visa upp och mäta objekt i den fysiska omgivningen. 

Daniel Jakobsson, strateg Artificiell Intelligens, Trafikverket.

Gamifiering för en yngre generation

Industrin genomgår en revolution som leder mot en framtid där hela produktionskedjan är uppkopplad, smart och självstyrande. För att hantera och ta tillvara på det digitala landskapets förutsättningar krävs ny kompetens, och i framtiden kommer Trafikverket att tillsätta roller som det ännu inte finns en benämning på. 

– Idag ser vi en brist på roller som data engineers och data scientists. Vi skulle kunna absorbera mer kompetens om vi hade rätt resurser till det. Om vi blickar längre fram kommer vi också att se ett behov av prompt engineers som kan träna stora språkmodeller, säger Daniel Jakobsson. 

Trafikverket arbetar aktivt för att utveckla den interna kompetensen och samtidigt förvärva nya tillgångar. Myndighetens egen utbildningsenhet Trafikverksskolan tillhandahåller inte bara all internutbildning, det är också en ledande utbildare inom väg- och järnväg för privat infrastruktur. 

– I en av våra senaste annonskampanjer riktade vi oss till ungdomar med gamingintresse. Vi ville uppmärksamma arbetet på en trafikcentral i en trafikledarroll där du jobbar med systemen för att styra tågen. Det är lite gamifiering. Hos oss kan de få utbildning och säkerhetsklassificeras för att få jobba i sådana roller, säger Daniel Jakobsson. 

En bred arbetsplats

Trafikverket ska rusta upp, bygga ut och modernisera Sveriges infrastruktur för en summa på 799 miljarder under 12 år, från 2022 till 2033. Ett krafttag där fossilfria transporter ska utvecklas, järnvägar byggas och godstrafiken digitaliseras. Daniel Jakobsson menar att Trafikverket står inför komplexa utmaningar samtidigt som arbetet öppnar mängder av chanser att utvecklas. För att bygga ett transportsystem där människor och gods kan förflyttas smidigt, grönt och tryggt krävs en bred kunskapsbank som samlar olika professioner. 

– Våra team består av både seniora och unga vilket gör att vi lyssnar och lär av varandra. Det är ett bra sätt för att driva arbetet framåt tillsammans i diversifierade team, säger Daniel Jakobsson och avslutar: 

– Vår verksamhet är dessutom väldigt distribuerad. Vi har kontor runt om i hela Sverige och det finns en väldig bredd i vårt arbetsområde därför finns det många vägar in. 

Nyfiken på mer om Trafikverkets satsningar på forskning och innovation?