ANNONS FRÅN SCANIA

Scanias Innovation Factory accelererar resan från idé till affär

Viktoria Kindesjö, Linda Fragner och Haider Aswad.

Innovationsanda och entreprenörskap driver industrin framåt. Med Innovation Factory som ett av flera initiativ, vill Scania leda omställningen till ett hållbart transportsystem.

Publicerad Senast uppdaterad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Behovet av nya lösningar och ny teknik ökar i takt med att transport- och logistiksystemet ställs inför omvälvande förändringar. Transportsektorn förbrukar idag stora mängder fossil energi och behöver snabbt ställa om till fossilfritt, samtidigt som samhällets transportbehov ökar. Innovationsanda och genomförandekraft blir avgörande för att lyckas driva omställningen. Med sitt banbrytande intraprenörskapsprogram Scania Innovation Factory vill Scania utmana traditionella affärsmodeller och stimulera nya koncept och lösningar.

Från idé till innovation

Genom Innovation Factory vill Scania nyttja kraften i sina medarbetare. Ambitionen är att stimulera framtidens innovationer. Varje år får runt 3 till 4 tvärfunktionella team pausa sina ordinera roller och under 3 till 6 månader istället arbeta heltid med att utforska, testa och validera sina innovativa idéer.

– Syftet med Innovation Factory är att identifiera nya affärsmöjligheter för Scania samtidigt som vi stärker medarbetarnas entreprenöriella förmågor och färdigheter, säger Linda Fragner, Innovation Leader på Scania.

Innovation är mer än bara en idé. Haider Aswad, Innovationsledare på Scania, säger att en spännande produkt eller teknik inte räcker för industriell förändring. För att lansera nya lösningar krävs också en tydlig affärsplan och stort kundvärde.

– Det finns en stor skillnad mellan vad en idé och en innovation är. En idé är endast en komponent av innovationen. Det handlar om att komma på något nytt, men också att kunna implementera idén på ett sätt som genererar faktiskt värde, säger Haider Aswad.

Boostar karriärer och bygger affärer

Scanias intraprenörskapsprogram Scania Innovation Factory startades för att ge potentiella intraprenörer tillgång till verktyg, finansiering, beslutsvägar och coaching. Programmet innehåller pitching av idéer, ett idéutvecklingsbootcamp och en inkubationsfas.

– För många medarbetare innebär Innovation Factory ett kliv från det man gör i sin ordinarie roll. Förmågan att kunna driva förändring är central och deltagarna lär sig metoder, verktyg och mindset för att utveckla sätt att tänka framåt, säger Linda Fragner.

Intraprenörsprogrammet bygger inte bara hållbara affärer, det öppnar också nya karriärmöjligheter för Scanias medarbetare.

– Genom Innovation Factory kan Scania nyttja medarbetarnas idéer och kreativitet bättre.

För medarbetare som är redo för nya utmaningar och vill bredda sin kompetens är programmet en perfekt möjlighet att vidga sitt nätverk, testa något helt nytt och kanske hitta en ny väg framåt i karriären, säger Viktoria Kindesjö, Co-Venture Lead på Scania.

Elain bidrar till den hållbara omställningen inom transportsektorn

Under 2022 flyttades två team vidare från Scania Innovation Factory till Venture Build inom Scania. Ett av de framgångsrika initiativen var Elain vars idé grundar sig i visionen att stötta en mer hållbar transportsektor. Teamet som påbörjade sin resa i Innovation factory kan idag erbjuda en tjänst som använder data för att mäta och kartlägga koldioxidavtrycket från logistikflöden. En innovation som genererar värde för hela transportekosystemet.

– I innovation factory fick vi verktyg för hur man på ett snabbt sätt utforskar nya affärsidéer, produkter och kundsegment vilket accelererade den tidiga idéutvecklingen, säger Viktoria Kindesjö och fortsätter:

– Idag är Elain kvar på Scania inom Venture Build med fokus på kommersialisering och uppskalning av både kundbas och produkterbjudande. Spännande framtida utveckling handlar om hur man med hjälp av den stora mängd primärdata som samlas in kan skapa prediktiva modeller med hjälp av machine learning och scenarion för koldioxidreduktion.

Demokratiserande framåtanda

När industrin förändras måste Scania utforska och utveckla idéer som sträcker sig bortom den nuvarande kärnverksamheten. Företaget står inför en spännande tid och riktar uppmärksamheten mot områden som AI, digitalisering, elektrifiering och autonoma fordon.

– För att driva på omställningen till ett hållbart transportsystem så behöver vi ständigt stärka vår innovationsmuskel. Att ge de rätta förutsättningar till våra intraprenörer som ser nya möjligheter och agerar på dessa är en viktig del av vår innovationskraft, säger Linda Fragner.

För att skapa ett transport- och logistiksystem som gynnar våra samhällen och vår miljö krävs en bred kunskapsbank och för Scania är det viktigt att ge plats åt kompetens från alla verksamhetens delar.

– Målet är inte att bygga ett start-up, utan att skapa värde för både Scania, transportsektorn och samhället. Vår struktur demokratiserar innovation genom att alla får tillgång till rätt verktyg för att agera innovativt, avslutar Haider Aswad.

Nyfiken på mer om Scanias Innovation Factory?

Ska prisa innovativ ingenjörskonst

Scania är partner till Ingenjörsdagen, som är en del av Ny Teknik, och Linda Fragner sitter i juryn som ska utse årets vinnare av priset för ingenjörskonst inom kategorin entreprenörskap och intraprenörskap. Ingenjörsdagen uppmärksammar inte bara ingenjörens innovationskraft och hårda arbete, det är också ett forum för kunskapsutbyte och nätverkande. Evenemanget äger rum den 28 november på Sergel Hub i Stockholm.

Läs mer om eventet och säkra din plats här.