ANNONS FRÅN TELE2 FÖRETAG

Så ska IoT från Tele2 effektivisera matindustrin

Med ny teknik och ökad digitalisering kan dagens industrier optimeras för framtiden. Nu ska Picadeli minska matsvinnet och bidra till en mer hållbar matindustri med hjälp av innovativ teknik från Tele2.

Publicerad Senast uppdaterad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Advertisement

En salladsbar som alltid är välfylld med färska råvaror, och som behåller fräschören och hygienen trots hundratals kundbesök – en utmaning som Picadeli tar sig an med innovativ teknik. Matjätten utnyttjar moderna lösningar för att skapa en bättre kundupplevelse och samtidigt bekämpa matsvinn.

– Vi optimerar varje enskild butiks salladsbar och hur mycket som ska beställas. Vi kan ha 50 olika produkter – och allt ska konsumeras så snart som möjligt. Vi har lyckats få ned svinnet till ett minimum, något som är en utmaning för matindustrin, berättar Jonas Landström, CTO på Picadeli.

Jonas Landström, CTO på Picadeli.

Full kontroll tack vare realtidsdata

2013 tog Picadeli ett kliv in i digitaliseringens värld och lanserade den uppkopplade salladsbaren Arctic Salad Bar. Tekniken gör det möjligt att hålla koll på varje enskild produkt digitalt med hjälp av uppkoppling som tillhandahålls av Tele2 IoT. För kunden är den avancerade teknologin nära nog osynlig. Endast ett par digitala skyltar vittnar om att det rör sig om något annat än en traditionell gör-det-själv-disk.

Flera tekniker möjliggör tillsammans en total uppkoppling av salladsbarerna och genom det en driftsäkerhet på nära 100 procent. Stora mängder information om bland annat produkthållbarhet och eventuella temperaturavvikelser skickas i realtid. De ansvariga i butikerna arbetar i ett modernt gränssnitt där den som beställer kan se exakta beräkningar och vilka konsekvenserna blir om det sker ändringar i ordern.

– Eftersom vi får data om varje enskild produkt kan vi beräkna vad butiken behöver beställa för att hålla allt fräscht. De som sköter salladsbaren kan beställa rätt produkter i exakt rätt mängd. Allt sköts av våra algoritmer, förklarar Jonas Landström.

Systemet gynnar inte bara butiker och kedjor, det förbättrar också kundupplevelsen. Maten hålls färsk, rätt råvaror finns i lager och matsvinnet blir lågt.

Merparten av teknologin är utvecklad internt, något som Jonas Landström uppskattat från start. Det fanns inget arv från gamla strukturer och bolaget har i många år kunnat vara både innovativt och framåtlutande inom såväl teknikutveckling- som digitalisering.

– Vi fokuserar på vad som är rimligt och möjligt att lösa, vart vi vill och vad kunderna vill, säger Jonas Landström.

För Jonas Landström går kundbehov och teknik hand i hand. Ett exempel är den avancerade maskininlärning som gör att Picadeli kan analysera historiska data, väderprognoser och helgdagar för att generera prognoser för konsumtionen. Prognoserna gör det möjligt för Picadeli att skapa skräddarsydda beställningar för varje butik. Systemet kan automatiskt justera beställningen för att exempelvis möta en ökad efterfrågan vid soliga dagar, då salladsförsäljningen ofta ökar vid just sådana förhållanden.

För ett minskat klimatavtryck

Det rådande ekonomiska läget med inflation och höga räntor gör att många ser över sina vardagsutgifter. Allt fler väljer salladsbaren framför restauranglunchen, en trend till fördel för Picadeli.

– Att vi är prisvärda är otroligt viktigt. Vi ska inte vara ett koncept enbart för människor som har råd att äta nyttigt. Vi ser att prisskillnaden har ökat mellan en lunch på stan och vår salladsbar. Det gör skillnad för vår försäljning, och i fjol hade vi vårt bästa år hittills, säger Jonas Landström.

Till en början krävdes det nästintill en heltidstjänst för att sköta salladsbaren. Sedan dess har effektiviseringen av Picadelis system kapat tiden rejält. Kombinationen av datainsamling, uppkoppling och maskininlärning har optimerat hela driften. Numera räcker drygt två timmar om dagen för att sköta salladsbaren.

Idag växer bolaget både lokalt och globalt. I Sverige finns Picadeli på orter som tidigare haft ett begränsat restaurangutbud. En tillgång som erbjuder ett fullgott och nyttigt alternativ till den lokala thairestaurangen eller pizzerian. Expanderingen har också resulterat i nya målgrupper som ställer högre krav på hållbar och nyttig kosthållning.

Hållbarhet spelar även en nyckelroll för hela kedjan. Rött kött har helt exkluderats från alla Picadelis salladsbarer och i deras ställe marknadsförs alternativa veganska proteiner. Bolaget tar också itu med förpackningsavfall genom att ersätta plast med papper.

– En tredjedel av alla klimatavtryck är relaterade till vår matproduktion. En lunch från Picadeli har hälften av klimatavtrycket från en standardlunch. Vi har fasat ut tillbehör som köttbullar, skinka och bacon, säger Jonas Landström.

IoT-anslutning en avgörande framgångsfaktor

Picadeli har gjort salladsbarer till mer än en produkt, de har skapat en tjänst. Med realtidsdata om varje produkt kan problem åtgärdas snabbt och kunden förses med en konsekvent högkvalitativ upplevelse.

– Den största fördelen med att lägga till IoT-anslutning är att vi har en lösning för alla mobila internetanslutningar. Det gör att vi kan övervaka allt från ett ställe, ha kostnadskontroll och göra det så enkelt som möjligt för återförsäljarna som installerar salladsbarerna. Tele2 IoT har gett oss den vägledning och den kombination av funktioner som vi behövde, allt till ett konkurrenskraftigt pris, säger Jonas Landström.

– Det är ett nöje att jobba med företag som Picadeli som gör allt noga och med stor seriositet. Att få koppla upp och se till att salladsbarerna i Europa går att nå på distans har varit både kul och spännande, säger Tele2s Key Account Manager Anders Jutered.

– IoT har varit mycket viktigt för vår internationella tillväxt, fortsätter Jonas Landström. Att kunna ansluta salladsbarerna utan LAN-anslutning i butiken har varit avgörande.

När det gäller framtiden hjälper data företaget att bygga nya värdeerbjudanden.

– Ett nästa steg för oss är att titta på hur vi kan använda den data vi får in för att skapa ännu bättre upplevelser för våra miljontals kunder. Vi kommer att göra detta med Tele2 IoT när vi fortsätter att flytta fram gränserna för vår verksamhet, avslutar Jonas Landström.

Läs mer om hur IoT från Tele2 kan hjälpa just er.