ANNONS FRÅN JÖNKÖPING UNIVERSITY

Så löser Jönköpings-forskarna industrins automationsdilemma

För Kerstin Johansen och hennes kollegor vid Tekniska Högskolan i Jönköping är drivkraften att skapa konkret nytta för regionens industriföretag.

Det räcker inte med en robot. “För att lyckas med automationen så måste du börja med produkten”, säger Kerstin Johansen, biträdande professor i produkt- och produktionsutveckling vid Tekniska Högskolan i Jönköping.

Publicerad Senast uppdaterad

Automatiserad produktion är avgörande för att svenska företag ska kunna hävda sig i framtiden. Nu tar Tekniska Högskolan i Jönköping (JTH) ett helhetsgrepp om automationsprocessen. Målet är att bli en ledande samarbetspartner till den svenska industrin. I bräschen går Kerstin Johansen och hennes kollegor vid avdelningen för Produktutveckling, Produktion och Design på JTH.

Flexibiliteten en knäckfråga

Det finns många lärosäten som är duktiga inom automationsforskning, poängterar Kerstin Johansen. Men Jönköping sticker ut:

– Vi går steget längre och fokuserar på hur produktaspekterna kan integreras i produktionen för att skapa ökad konkurrenskraft. Kort sagt: Det spelar ingen roll hur mycket du effektiviserar tillverkningslinjen – om inte produkten är optimerad för den höga automationsgraden. Komplicerat? Ja. Men det är just de här knutarna som JTHs forskare tänker lösa.

– Flexibiliteten är en knäckfråga. Hur skapar vi automationslösningar för montering av kundanpassade produkter? Kraven på att hantera fler produktvarianter, ibland i ganska små serier, ökar. Det innebär att de automatiserade produktionssystemen måste ha ett gränssnitt och en omställbarhet som matchar produktfamiljerna.

Cirkulär ekonomi påverkar

Den nya cirkulära ekonomin påverkar också leveranskraven.

– Många underleverantörer ställs inför omfattande krav på livscykelanalyser och spårbarhet. Om automationsprocessen kan generera och analysera viktiga data, så kan företagen använda detta för att stärka sin konkurrenskraft, säger Kerstin Johansen. Det kommer också att behövas strategier för hur de digitala verktyg som används i produktframtagningen och produktionsprocessen kan integreras så att de jobbar tillsammans. Ett exempel på en sådan utmaning är additiv tillverkning. Har du konstruerat en produkt enbart för additiv tillverkning, så finns risken att du målar in dig i ett hörn. Om du i ett senare skede måste välja en annan tillverkningsprocess eller öka volymerna, så ändras förutsättningarna.

– Det är alltså viktigt att göra kloka val för en produkts livscykel.

Bygger broar

Kerstin Johansen har lång erfarenhet av att jobba med automationsfrågor i samarbete med industrin och har fokuserat på industrialisering för små och medelstora tillverkningsföretag. Sedan i år leder hon det tematiska området “Integrerad utveckling av produkter och produktion” vid SPARK, som är en av forsknings- och utbildningsmiljöerna vid Jönköping University. Hon beskriver flytten till Jönköping “som att komma hem”.

– Mina forskarkollegor har en erfarenhet av att samarbeta med de regionala tillverkningsföretagen som jag anser är unik. Vi är brobyggare och vi gör verkligen det här tillsammans med företagen. Den starka industriella förankringen har varit drivkraften bakom regionens utveckling kopplat till framtidens industri.

– Vi har fått förtroendet att utbilda de kompetenser som industrin behöver för framtiden. Genom klustret automationsmåland.se, utbyter vi och företagen erfarenheter kring automationsprocesser.

Annonsinformation

Tekniska Högskolan i Jönköping är en av Sveriges största utbildare av högskoleingenjörer. Forskningen inom integrerad utveckling av produkter och produktion ska ge ny kunskap om utveckling av framtidens produktionssystem. Verksamheten är knuten till SPARK som är Jönköping Universitys forsknings- och utbildningsmiljö inom kunskapsintensiv produktrealisering i samverkan med industrin.

Läs mer om Tekniska Högskolan i Jönköping här.

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till agency@nyteknikgroup.se