ANNONS FRÅN CARLO GAVAZZI

Ny energimätare för framtidens fordonsladdning

Carlo Gavazzi har lanserat en ny mätarserie för laddning av elfordon. Nu kan tillverkare av laddboxar garantera korrekta mätvärden för debitering. Avgörande för en pålitlig laddinfrastruktur, menar Fredrik Olsson på Carlo Gavazzi.

Publicerad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Med lång erfarenhet som leverantör av automationskomponenter för tunga fordon och för energieffektivisering av fastigheter, var steget till en ny kundgrupp – tillverkare av fordonsladdare – inte särskilt stort för Carlo Gavazzi. 

fakta

Om Carlo Gavazzi

Utvecklar, tillverkar och marknadsför elektriska automationskomponenter för den globala marknaden. Företaget hjälper sina kunder med effektiva funktionslösningar och erbjuder ett brett sortiment av exempelvis sensorer, kontrollreläer, energimätare och mjukstartare.

Carlo Gavazzis ambition är att vara en långsiktig partner både för standardiserade- och skräddarsydda komponenter och system. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget finns representerat med lokalkontor på flera platser i landet.

– Det vi gör nu är att utveckla produkter som är anpassade för elektrifieringen av fordon. Vi har nyligen lanserat en mätarserie för DC-laddning, där det tidigare inte har funnits några anpassade produkter och inte heller en standard för hur man mäter på ett certifierat sätt. Framåt kommer vi även att lansera certifierade produkter för AC-laddning, berättar Fredrik Olsson, försäljnings- och marknadschef på Carlo Gavazzi i Sverige. 

Fredrik Olsson, försäljnings- och marknadschef på Carlo Gavazzi i Sverige.

Dubbelcertifierad mätning

Lösningen för DC-laddning är utvecklad för de publika snabbladdningsstationerna, som ett svar på diskussionen om huruvida debiteringen verkligen överensstämmer med den effekt som laddas. Mätaren, som är helt anpassad för att integreras i snabbladdare, uppfyller kraven inom EU:s mätinstrumentdirektiv (MID) samt det tyska regelverket Eichrecht. Det innebär att en laddpunkt som utrustas med mätaren från Carlo Gavazzi uppfyller gällande föreskrifter och är kalibrerad och godkänd för debitering.

– Många tillverkare av laddboxar använder externa mätare som är debiteringsgodkända enligt MID, men det finns också de som har integrerat mätning i själva laddboxen. Problemet är att dessa inte är kalibrerade, så kunden kan inte vara säker på om mätningen som avgör debiteringsgraden är exakt. Det finns också en risk för att icke-certifierade mätare går att manipulera, beroende på hur konstruktionen ser ut, säger Fredrik Olsson. 

Stor tillit trots varierande mätresultat

Certifierad mätning är en förutsättning för pålitlig laddinfrastruktur, menar Fredrik Olsson.

– Precis som när vi tar en taxi och betalar exakt för den sträckan som vi har åkt, vill vi betala för lika många kilowattimmar om vi faktiskt har laddat. Undersökningar har visat att svenskarna har stor tillit till laddinfrastrukturen, men när man har börjat syna de publika laddstationerna framkommer väldigt stora variationer, säger han och tillägger: 

– Nu när det installeras ett stort antal laddare som ett led i att fasa ut fossila bränslen, behöver man kunna lita på att mätningen i de här boxarna görs på ett korrekt sätt. Här ser jag att våra lösningar, som är konstruerade för att mäta exakt, är certifierade och inte går att manipulera, kan fylla en mycket viktig funktion. 

Nyfiken på den nya mätarserien från Carlo Gavazzi? Ta reda på mer här.