ANNONS FRÅN TELENOR IOT

Ny digital infrastruktur hjälper företag att snabbt komma igång med IoT

Allt fler produkter utvecklas och designas för att vara uppkopplade mot nätet. Det ställer krav på innovativa helhetslösningar för att säkerställa att produkten alltid fungerar, liksom att man kan hantera dataflöden i realtid.

Publicerad Senast uppdaterad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Framväxten av IoT har förändrat hur företag utvecklar produkter i grunden. Idag byggs uppkoppling in som standard i produkter redan från start och är inte längre en funktion som läggs till i efterhand.

– Numera utvecklar man produkter med uppkoppling redan från början. Det finns en förväntan från kunden att kunna styra, övervaka och påverka enheter på distans. Kraven på tillgänglighet har ökat dramatiskt bara de senaste 2-3 åren, säger Niklas Agerhem, Head of IoT Complete på Telenor IoT.

Niklas Agerhem

Tillverkare står inför nya krav

För att hålla jämna steg med teknikens utveckling måste företag snabbt komma igång med uppkopplade tjänster. Att utveckla helt egna lösningar för detta kräver dock både stora investeringar och helt ny kompetens. Det behövs därför nya vägar att gå för industrins möjlighet att hantera den digitala omställningen.

En uppkopplad produkt ställer höga krav på driftsäkerhet och felsökning. Tryggheten i att produkten fungerar felfritt och att det är enkelt att identifiera och rätta till fel utgör en stor del av kundupplevelsen. Här blir en stabil uppkoppling själva nyckeln till att produkten kan generera sitt värde.

– Idag har många företag problem då de är beroende av sina kunders infrastruktur för uppkoppling, t.ex. om ett WIFI nätverk i en fastighet används för att koppla upp ett luftbehandlingsaggregat. Om detta inte fungerar kan du inte komma åt produkten och leverera den tjänst du lovat till din kund. Du behöver ta kontroll över uppkopplingen och hela värdekedjan om du på allvar ska lyckas med din digitala affär, säger Niklas Agerhem.

Genom att istället använda mobil uppkoppling blir företag oberoende av kundens infrastruktur och kan leverera tjänster som är enklare att installera och därmed ge kunden en bättre användarupplevelse.

– Tidigare har kostnader för datatrafik ibland nämnts som ett problem, men detta har förändrats. Med dagens optimerade lösningar samt trycket på att produkterna ska ha högre tillgänglighet och vara enklare att komma igång med ser vi en kraftig tillväxt av mobil uppkoppling, fortsätter Niklas Agerhem.

Uppkoppling föder smarta produkter

Pålitlig uppkoppling öppnar dörrar som gör det möjligt att omvandla data till mervärde. Niklas Agerhem betonar att erbjudandet av uppkoppling i sig inte längre är tillräckligt. Tekniken måste också skapa ett kundvärde och förenkla användarupplevelsen.

– De flesta nya produkter idag kommer med alltmer inbyggd intelligens och är möjliga att koppla upp. För att vara unik måste man därför också jobba på att skapa en bättre kundupplevelse. Hur bidrar uppkopplingen till att förenkla eller förbättra? Vad är värdet som gör att kunden är beredd att betala mer för din produkt eller tjänst? Hur ser du till att kunden kan dra nytta av en mer avancerad produkt?

Genom att utnyttja de dataflöden som blir tillgängliga via uppkoppling kan företag erbjuda produkter och tjänster som löser kundens problem bättre. Ett exempel är rådata från en värmepump som sannolikt inte säger gemene man särskilt mycket. Men med automatisk optimering och bearbetad information från pumpen som presenteras i ett användarvänligt gränssnitt och i vissa fall även fattar egna beslut behöver kunden inte själv bli expert på värmepumpen för att sänka hushållets energiförbrukning.

– Det är just det där som är tricket för många bolag. För att nyttja uppkopplingen på ett bra sätt krävs det att man verkligen ser till att förstå kundens verkliga behov och kanske även förändrar affärsmodellen. Det påverkar i sin tur hur företaget säljer, levererar och bygger upp sin tjänst, förklarar Niklas Agerhem.

Telenor revolutionerar processen med IoT Complete

Ökade krav på digitalisering av produkter inom alla branscher har lett till ett behov av lösningar som gör det snabbare och enklare att koppla upp produkter. Telenors nya tjänst IoT Complete samlar alla komponenter som behövs för att göra en icke uppkopplad produkt till en uppkopplad produkt tillgänglig - över hela världen. Det som tidigare kunde ta år av egen utveckling kan företag nu komma igång med inom loppet av några dagar.

– Vi på Telenor vet hur man kopplar upp saker. Därför har vi utvecklat en tjänst som fungerar för olika typer av industriella produkter. Istället för att integrera lösningar från flera olika leverantörer kan vi erbjuda en komplett lösning där vi tar fullt ansvar för leveransen. Det gör även att felsökning blir betydligt enklare om det uppstår problem, förklarar Niklas Agerhem, och avslutar:

– Vi kan erbjuda en lösning med högre kvalitet som enkelt konfigureras efter kundens behov och där vi tar ansvar för hela kedjan. Det är unikt inom branschen och gör att våra kunder slipper bli experter på uppkoppling och modem utan istället kan lägga mer energi på att förstå sina kunders verkliga behov och bygga upp sin digitala affär. Vi ser till att datan hamnar på rätt plats och erbjuder en helt modulär lösning där man väljer de tjänster man behöver - utan inlåsning. Enklare affärer och bättre kvalitet, det är vår ambition.

Läs mer om vad IoT Complete kan göra för er.