ANNONS FRÅN SIEMENS
MindSphere tar dig närmare kunden
När Sundsvallsbaserade teknikföretaget Sund Birsta började intressera sig för Internet of Things valde man Siemens MindSphere-lösning för att ge bättre service till sina kunder och fånga möjligheterna med en växande eftermarknad. Som världsledande inom sitt område förser man stålverk världen över med maskiner som binder ihop och förpackar färdiga stålprodukter.
Sund Birsta har omkring 3 000 av sina maskiner installerade hos kunder runt hela världen. I alla länder där det finns stålverk hittar du företagets lösningar. När valsningen är färdig och det färdiga stålet börjar kallna, tar maskinerna från Sund Birsta över processen att hantera och förpacka produkterna för vidare transport med tåg, båt eller lastbil. Man verkar på en global marknad vilket ställer speciella krav, för hur håller du egentligen kontakten med maskiner och kunder över lång tid och stora avstånd?
”Om våra maskiner går sönder eller slutar fungera stannar hela fabriken”
Precis som de flesta andra maskintillverkare har Sund Birsta traditionellt haft ganska liten kontroll över sina produkter när de väl blivit levererade och tagits i bruk. Man har helt enkelt levererat en maskin för att sedan invänta kundens förfrågningar efter både reserv- och slitdelar. ”Om våra maskiner går sönder eller slutar fungera stannar hela fabriken” berättar Richard Mårtensson, Service Manager på Sund Birsta. För en typisk kund kan ett stopp i produktionen betyda kostnader på upp till 500 000 SEK per timme, och att skicka en tekniker kan kosta upp till 100 000 SEK beroende på var i världen man befinner sig.
Lösningen heter MindSphere
När man gick igenom olika sätt att återta och utöka kontrollen över sina produkter landade intresset snabbt på MindSphere, en IoT-lösning från Siemens som kopplar upp levererade maskiner till den digitala världen för att samla in utvalda data, men även tillåter styrning och uppdatering på distans. En applikation utvecklades tillsammans med Siemens som visualiserar maskinernas drift-data i lättförståeliga bilder så att man kan ta gemensamma, faktabaserade beslut om reparationer och underhåll tillsammans med sina kunder. Man kan säga att MindSphere är ett allverktyg, en sorts ”Swiss Army Knife” som går att applicera på alla uppkopplade maskiner och applikationer, oavsett leverantör, och låter dig samla ihop utvalda data för vidare utvärdering av enskilda maskiner, produkter eller hela system.
”Ett verktyg för att komma närmare kunden”
För Sund Birsta erbjöd MindSphere en svårslagen win-win-situation. Systemet ger tydliga ögonblicksbilder av hur deras maskiner mår, så att man snabbt kan göra enskilda förbättringar och öka driftsäkerhet och kvalitet på den dagliga leveransen till sina kunder. MindSphere ger en aktuell bild som säkerställer att företaget har samma information om maskinens status som kunden. ”Det här blir ju ett verktyg för att komma närmare kunden” fortsätter Richard. Man kan föreslå preventiva åtgärder i god tid och erbjuda effektiv försörjning av slit- och reservdelar. Systemet underlättar också för en mer kostnadseffektiv uppstart, överlämningsfas och provdrift av nya maskiner.
”De får en samlad bild av den information som finns tidigare i produktionskedjan”
Sund Birstas kunder får också många fördelar, men viktigast är kanske tryggheten. Med MindSphere får man en gemensam plattform, en gemensam bild att utgå från när man diskuterar eventuella problem. ”Den största fördelen för våra kunder är att de får en samlad bild av den information som finns tidigare i produktionskedjan” säger VD Peter Mårstedt. Man kan enkelt och omedelbart konstatera hur en maskin presterar, dess status och tillgänglighet. De flesta av företagets kunder driver stora industrianläggningar med många olika typer av maskiner i drift, vilket gör det svårt för dem att effektivt försörja sig med egen kompetens för översyn och underhåll av en hel maskinpark. Med MindSphere slipper man det. Nu kan Sund Birsta ta ett större ansvar och kunderna slipper hålla personal inskolad på maskinernas alla uppdateringar. Sund Birsta kan på avstånd föreslå rätt åtgärder i rätt tid för att förebygga problem och optimera tillgängligheten till deras maskiner.
Tryggt med en branschkunnig partner
När företaget väl bestämt sig för att utforska IoT-lösningar föll det sig naturligt att ta kontakt med Siemens. Man hade redan en lång kundrelation, och Siemens har både erfarenheten och kompetensen för att kunna erbjuda prisvärda helhetslösningar. Siemens är också välrepresenterat i stålindustrin, med ett grundmurat rykte om pålitlighet och kvalitet som väger tungt när man ska introducera något i en bransch som kan vara både konservativ och skeptisk till nya lösningar.
”IoT-färdigt” – framtidens lösning
Hos Sund Birsta ser man det här som början på en helt ny utveckling av företagets affärer. De kommer att kunna erbjuda bättre, mer fördelaktiga avtal både för sig själva och sina kunder. Samtidigt kommer man närmare varandra i samarbete och långsiktighet. Man kommer att kunna erbjuda långsiktiga avtal för eftermarknaden som låter företagets kunder koncentrera sig på att producera stål istället för att fundera över sina maskiner. I framtiden ser Sund Birsta en utveckling där man levererar alla sina maskiner ”IoT-färdiga” och låter kunden avgöra om man vill utnyttja lösningen eller inte. ”Då kan kunden välja om de vill koppla på tjänsterna eller inte, men de ingår alltid. Uppkopplingen mot molnet får man på köpet” avslutar Richard. För de som en gång upplevt fördelarna med MindSphere låter det som ett mycket enkelt val.