ANNONS FRÅN INGENJÖRSDAGEN
Ingenjörsdagen: en plattform för innovativa möten
För tredje året i rad arrangerar Ingenjörsdagen mötesplatser runt om i landet och i september landade turnén i Göteborgs Silicon Valley. Under en inspirerande morgon kunde ett hundratal ingenjörer njuta av frukost och masterclasses där experter från bland annat Vattenfall, Fellowmind och NOVO Energy delade med sig av sina insikter om teknik och innovation.
Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.
Under de två timmar som Lindholmen Conference Center fylldes diskuterades ämnen som AI och litiumbatterier till den växande utmaningen med att säkra städers infrastruktur mot stigande vattennivåer. Linus Persson, initiativtagare till Ingenjörsdagen, höll ihop trådarna och betonade vikten av att bygga en stark gemenskap inom ingenjörsområdet.
– Den här dagen är ett sätt för företag att erbjuda kunskap men också att få något tillbaka genom kloka inspel och frågor från ingenjörerna på plats. Det är dessutom ett sätt att skapa ett community bland deltagarna i de städer vi besöker.
Fördjupande masterclasses om AI, kraftsystem och gröna städer
Under förmiddagen erbjöds deltagarna åtta olika masterclasses. Varje session pågick i 45 minuter och leddes av erfarna experter. Skanska och Göteborgs stad talade om renoveringen av den 150 år gamla Packhuskajen i Göteborg för att kunna klara av framtidens klimatutmaningar och de stigande vattennivåerna. I salen intill fick deltagarna lyssna till Trafikverkets Najat Benyahia och Johan Höglund om järnvägens framtida kraftsystem och dess möjligheter.
– Trafikverket har ett av de största kraftsystemen i landet. I masterclassen pratade vi om detta avancerade och också okända kraftsystem. Från hur det en gång startade i början av 1900-talet till framtidens möjligheter. Samt hur Trafikverket övervakar och styr kraftsystemet dygnet runt, året om, berättade Johan Höglund.
I en annan del av Lindholmen Conference Center tog Fellowmind ledningen i att diskutera framtidens arbetssätt. Martin Löwhagen, Senior Microsoft 365 Advisor gav insiktsfulla tankar om hur pandemin, säkerhetsläget, lågkonjunkturen och inte minst hur AI förändrat vårt sätt att arbeta.
– AI är här för att stanna men ingen vet riktigt hur tekniken kommer se ut framåt. Vi vet inte heller hur det kommer påverka oss. Vi är också mitt i en lågkonjunktur där vi behöver vara produktiva och vi har ett nytt säkerhetsläge i Europa att förhålla oss till. Alla dessa saker händer på en global nivå men det påverkar också varenda individ och vårt sätt att arbeta. Jag frågade bland annat deltagarna vad de vill använda AI till och vad de tror kommer hända de kommande åren. Det blev ett samtal om att effektivisera sin tid och sitt arbetssätt.
Samverkan och gemenskap: Ingenjörsdagens framgångsrecept
Lindholmen Conference Center förvandlades minst sagt till en brusande arena för teknikinnovation och insikter. Efter en kort paus var det dags för morgonens andra sittning med masterclasses. Pooyan Seddighzadeh, Senior Director of Engineering på NOVO Energy belyste ämnet litiumbatterier och den utmaning som bristande kapacitet i tillverkningen innebär.
– Vi står inför tuff konkurrens i ett marknadslandskap dominerat av Asien och behöver öka vår produktionstakt. I Göteborg har vi en hel ny teknik och en växande industri, och vi behöver allas hjälp för att möta denna utmaning. Jag hoppas att min masterclass kunde bidra med tankar, men också väcka viktiga frågor och diskussioner.
Medan vissa valde att fördjupa sig i ämnet batterier, fanns det andra som var nyfikna på att utforska området förnybar energi. Patrik Fors, Senior advisor Nuclear Technology, delade med sig av Vattenfalls beslutsamhet att frigöra sig från fossila bränslen och utforska potentialen hos små modulära kärnkraftsreaktorer. Scania talade om sitt engagemang för ett hållbart transportsystem och hur autonoma lösningar spelar en nyckelroll. Marianne Wiklander från Zenzeact höll dagens sista masterclass på temat "Kan linjer av kod ersätta mänskliga instinkter i trafiken?".
– Vår mission är “towards zero faster”. Det är vad allt handlar om, att det ska vara noll olyckor i trafiken. Vi pratade om vilka problem vi strävar efter att lösa och om vår metod att rädda liv genom att integrera mjukvara i bilar. Vi pratade om vad vi gör för att lära bilen förstå sin omgivning och fatta de bästa besluten. Vi gick också in på Deep Learning, hur det förändrar branschen och vad det innebär för den framtida ingenjörsrollen.
Linus Persson, initiativtagare bakom Ingenjörsdagen var nöjd över dagens uppslutning.
– Det behövs mer samarbete mellan ingenjörer inom olika sektorer för att lösa våra stora utmaningar. Oavsett om det är klimatfrågor, krig och fred eller medicin. Det är tanken med Ingenjörsdagen, att alla ska kunna komma och lyssna oavsett om det är en kemist eller en IT-ingenjör. De kommer hit för kunskap och för att kunna träffa sina kollegor i branschen. Därför arrangerar vi den här dagen. Vi vill skapa en plattform för möten.
Läs mer om Ingenjörsdagen här