ANNONS FRÅN TELENOR IOT
Husqvarna revolutionerar gräsklippning med IoT
Snabb teknikutveckling och ökad digitalisering gör att företag står inför utmaningar med att omdefiniera sina affärsmodeller och möta dagens krav. Ett företag som står i framkant är Husqvarna. Tillsammans med Telenor IoT har de skapat uppkopplade produkter som inte bara är innovativa utan som också skapar ett attraktivt värde som kunden vill betala för.
Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.
Att gå från en traditionell gräsklippare till en uppkopplad robotgräsklippare är idag mer regel än undantag. Fredrik Tibblin, Head of IoT Sales på Telenor säger att det handlar om några specifika kundönskemål.
– Det som ofta driver på utvecklingen av en digital produkt är att man vill skapa en relation mellan användaren och produkten. Den blir som ett husdjur med en relation mellan användare och hårdvaran. Du kan ändra inställningar och funktioner, vilket ökar bekvämligheten och möjliggör individuella anpassningar. Dessutom är det viktigt med säkerhet, som att kunna spåra och hitta produkten om den blir stulen, säger Fredrik Tibblin.
Användarens behov som styrande princip
Johan Rogö, produktchef för robotgräsklippare på Husqvarna, betonar att ett företags övergång från traditionella produkter till uppkopplade kräver en djup förståelse för kundens behov och utmaningar.
– Det är viktigt att förstå att uppkoppling i sig inte är målet, det är endast ett verktyg. När man köper en produkt, som exempelvis en robotgräsklippare, genererar den i sig själv ett värde. Den sparar tid och erbjuder praktiska fördelar. Men det uppstår nya frågor: Vad händer när jag inte är hemma? Behöver jag parkera min gräsklippare? Är det en risk att den blir stulen? Därför är det viktigt att vid uppkoppling fokusera på värdeskapandet för användaren.
Johan menar att det är avgörande att noggrant kartlägga vilka värden man kan erbjuda. Genom att identifiera dessa behov och värden kan man sedan använda uppkopplingen som möjliggörare. Linda Lindqvist, produktchef för Automower Connect och smarta hemtjänster hos Husqvarna utvecklar.
– När vi fokuserar på de behov som framträder i kundresan och de tydliga utmaningarna vi vill, och kan, lösa genom den uppkopplade produkten, öppnar sig en värld av möjligheter. Det är hela tiden det som styr oss i våra beslut. Vi sätter användaren och gräsmattan i centrum och frågar oss: Vilka utmaningar finns där? Vilka möjligheter kan vi upptäcka? Genom att använda uppkopplingen som ett medel kan vi effektivt möta behoven.
Automower Connect: Kundlojalitet genom uppkopplad gräsklippning
2015 lanserade Husqvarna appen Automower Connect, som ger användaren en detaljerad kontroll över sin gräsklippare. Vid lanseringen var styrning via appen ett premium-tillval, medan det idag ingår uppkopplad teknik i alla Husqvarnas robotgräsklippare.
– Robotgräsklipparen kan klippa din gräsmatta, men för att kunna styra den på distans, övervaka och få hjälp med att optimera klippningen finns Automower Connect. Appen utgör det primära gränssnittet mellan användare och klippare och dess viktigaste uppdrag är att hjälpa användaren att lyckas med sin gräsmatta och med sin robotgräsklippare, berättar Linda Lindqvist.
Automower Connect-appen har också blivit en brygga mellan användaren och Husqvarna. Genom appen kan Husqvarna se hur produkten används vilket är viktigt i produktutvecklingen och bygger samtidigt en relation.
– Det byggs upp en lojalitet till vårt varumärke genom att kunden interagerar med oss dagligen via appen. Det är mer värt än kronor och ören, säger Johan Rogö.
Ett partnerskap för enklare kundresor
Det är Telenor IoT som står bakom tekniken som håller Husqvarnas robotgräsklippare uppkopplade. Samarbetet mellan de två har pågått sedan tjänsten lanserades 2015.
– För tio år sedan var utmaningarna och hindren främst tekniska. Nu har landskapet förändrats. Det är mycket enklare att komma i gång tack vare det breda utbudet av molntjänster och samarbetspartners som Telenor, som erbjuder färdiga lösningar, säger Johan Rogö.
Fredrik Tibblin på Telenor menar att ju vidare distribution ett företag har, desto mer ökar komplexiteten.
– När distributionen sträcker sig över flera länder och världsdelar, vilket är fallet för Husqvarna, möter man ofta en mångfald av standarder, teknologier och frekvenser. Där har vi på Telenor en global kompetens, vilket gör att tillverkaren inte behöver vara specialist. Jag tror det är nyckeln, att man gör det enkelt och paketerar in hela tjänsten till kunden.
Linda Lindqvist och Johan Rogö från Husqvarna Group är eniga med Fredrik Tibblin om att det ska vara enkelt att bli kund, och att deras samarbete vilar på att underlätta kundresan.
– Det ligger i vårt gemensamma intresse att uppkopplingen blir så bra och enkel som möjligt. Det genererar fler nöjda kunder vilket i det långa loppet gör att de kommer fortsätta köpa produkter av Husqvarna. Det är resultatet av ett bra samarbete, avslutar Johan Rogö.
Samarbetet mellan Husqvarna Group och Telenor bygger på att erbjuda en integrerad och problemfri upplevelse för kunderna. Genom att fokusera på att paketera hela tjänsten och leverera den på ett enkelt sätt kan de säkerställa att fler kunder får ut det bästa möjliga av sina uppkopplade produkter.