HansaMatrix satsar på tillväxt – möter konkurrensen med flexibilitet och ingenjörsfokus
Med ökad produktionskapacitet och nära kundsamarbeten tar företaget upp kampen i en konkurrensutsatt marknad. Samtidigt hanterar de globala utmaningar som komponentbrist genom teknisk expertis och snabba beslutsvägar.
HansaMatrix är en lettisk tjänsteleverantör
för elektroniktillverkning som också erbjuder tillverkning av mekaniska
precisionsdelar och plastgjutning.
– Vi är ett företag som tillhandahåller elektroniska
tillverkningstjänster med 450 anställda och en stolt historia bakom oss, det
säger Andrius Luinys, affärsutvecklingsdirektör på HansaMatrix.
– I juli
förra året firade vi vårt 25-årsjubileum. Vi är inte nya på marknaden, så vi
har historia och expertis genom att fokusera på industri-, energi- och
kommunikationssektorerna.
Mycket av HansaMatrix arbete
är nära förknippat med originalutrustningstillverkare som har valt att lägga ut
hela eller delar av sin tillverkning på elektroniktillverkningstjänsteföretag
som HansaMatrix. Men genom att erbjuda
dessa tjänster möter HansaMatrix också stor konkurrens. Det finns 2 000
elektroniktillverkande tjänsteföretag i Europa som alla konkurrerar om samma
verksamhet.
– Vi sticker ut i denna tävling på grund av våra
differentierande faktorer, säger Luinys, och fortsätter:
– Vi rankar nästan en hundradel
bland dessa 2 000 företag. Vi har en strikt och platt organisationsstruktur
vilket gör att våra kunder enkelt kan kontakta vår huvudledning per telefon.
Samtidigt är vi ganska flexibla och kundorienterade. Vårt fokus ligger på
kundnöjdhet.
Flexibla och kundorienterade - med fokus på kundnöjdhet
Detta fokus på kundnöjdhet
stöds av den generösa mängd ytterligare kapacitet som HansaMatrix har till sitt
förfogande. Senast öppnade företaget en ny anläggning för att stödja
HansaMatrix tillväxt och ökade efterfrågan från både nya och befintliga kunder.
– Vi har 3 500 kvadratmeter ny yta som vi kan erbjuda våra
kunder och genomföra deras projekt. Vi är redo att hjälpa till. Vi
behöver inte ett eller två extra år av utveckling från grunden för att
säkerställa vår förmåga att möta våra kunders behov. Vi kallar oss "allt
på ett ställe"-leverantör. I praktiken innebär detta att om en kund
behöver elektronik, mekanik och monteringstjänster för ett projekt byggt på
principen om "box" - vi kan tillhandahålla nästan allt du behöver, säger Luinys.
HansaMatrix kan tillverka
kretskort som är bearbetade metall- eller plastformsprutade delar till exakta
specifikationer, allt på en plats.
– Vi vill låta våra kunder veta att de inte behöver fem
eller tio olika leverantörer. Vi kan vara de enda som kan
möta alla deras företags behov.
Tillverkning av CNC-bearbetade delar.Foto: HansaMatrix
Detta stöd blir ännu mer
värdefullt när hon är i närheten. HansaMatrixs anläggningar finns nära sina
kunder i Norden och övriga Europa, vilket gör det möjligt att stödja dem snabbt
och effektivt.
Framgång
genom samarbete
Den samarbetsvilliga
karaktären i HansaMatrix relationer med kunder börjar från allra första början
av alla projekt.
– När vi har att göra med ett nytt projekt eller produkt
strävar vi efter att gå den extra milen. Vi fokuserar på ingenjörs- och
upphandlingssidorna av projektet och identifierar potentiella förbättringar, säger Luinys.
– Det är ingen mening för oss att en kund bara ger oss sin
design om vi inte ifrågasätter den. Vi strävar efter en effektiv
produktionsprocess utan avbrott i produktionen. Bättre produktutbyte gynnar
både våra kunder och oss.
Denna närhet är särskilt
värdefull i svåra tider, som de som HansaMatrix har upplevt under de senaste 25
åren. Senast upplevde företaget en pandemi och som ett resultat av en global
brist på elektroniska komponenter som HansaMatrix verksamhet är beroende av.
– Vi är inte ensamma om att möta denna utmaning, och det
som har hjälpt oss genom dessa svåra tider är vårt nära samarbete och
relationer med våra slutkunder. Styrkan i dessa relationer gjorde
att verkliga diskussioner om potentiella lösningar var möjliga.
Alla som har pengar kan
köpa utrustning - men enbart utrustning räcker inte.
– Vi har inga egna produkter. Vi
tillverkar produkter för våra kunder enligt deras specifika projekt. Vi har
visst inflytande på helhetsbilden, då vi köper in delar och tillverkar
komponenter, men designen tillhör kunden. Så när komponentbrist uppstod
arbetade vi väldigt nära våra kunder och deras designers för att hitta rätt
lösningar. Vi har föreslagit många idéer från vår sida, inklusive alternativa
leverantörer och olika alternativ för lagerhantering och prognoser.
De idéer som HansaMatrix
föreslog gjorde kunderna nöjda och gjorde det möjligt för dem att undvika
produktionsstopp, vilket är en av de högsta prioriteringarna för alla
tillverkare.
– Vi ser oss själva som ett kundorienterat företag och det
märks i alla delar av företagets verksamhet. Vi är
inte ett särskilt stort företag, därför behöver vi inte samla in tio
namnunderskrifter för att fatta beslut eller få godkännande. Vi värdesätter
våra kunder eftersom vi förstår att endast med en hög kundnöjdhet kan vi
behålla tillväxten, säger Luinys.
Förutom relationer med kunder,
värdesätter HansaMatrix relationer med sin personal. Genom att attrahera nya
talanger bygger HansaMatrix vidare på det rykte de har byggt upp under de
senaste 25 åren.
– Varje ny produkt vi får måste uppfylla en viss
kvalitetsnivå. Detta kräver duktiga ingenjörer, som inte är lätta att
hitta, men vi är välkända i Lettland som arbetsgivare. Vi är bland de fem bästa
EMS i Baltikum, vilket hjälper. Vi har även nära kontakter med universitet och
högskolor som erbjuder ingenjörsexamen, vilket också spelar en viktig roll.
Andrius Luinys, Chef för affärsutvecklingFoto: HansaMatrix
Att hitta rätt personer är
avgörande för Luinys vision för HansaMatrix framtid.
– Alla beskriver sitt företag
med vackra ord, men ärligt talat har HansaMatrix allt det behöver för att
växa. Vi har stora ambitioner för tillväxt, och viktigast av
allt, vi har rätt personer. Alla som har pengar kan köpa utrustning, men enbart
utrustning räcker inte. Du behöver kvalificerade personer för att driva det,
och det har vi. Med vår historia, vår expertis och våra ytterligare kompetenser
fokuserar vi nu mer på affärsutveckling och knackar på fler dörrar för att
diskutera vad vi kan erbjuda, avslutar Luinys.