ANNONS FRÅN TELE2 FÖRETAG

– Vi är ett av Europas största varuhus, och dessutom Sveriges största turistmål. Det är svårslaget, säger Patrik Petersson, it-chef på Gekås Ullared.

Ett av Europas största varuhus blir ännu mer uppkopplat

Miljoner besökare, ett nytt hotell, fler restauranger – och nu även liveshower med konserter och ståupp. För att hänga med i expansionstakten behövde Gekås Ullared en digital uppgradering i världsklass. Med Tele2s hjälp får kunderna en ännu smidigare shoppingupplevelse både online och på plats.

Publicerad Senast uppdaterad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Advertisement

– Med 5G Plus kan vi hantera massiv datatrafik utan att kompromissa med kvaliteten. Det blir möjligt med livestreaming från scenen. För både arrangör och publik finns dessutom en säkerhetsaspekt – vi ställer höga krav på att den data som överförs är skyddad från intrång, hackning eller andra obehöriga, säger Linda Ekener Mägi.

Bättre täckning med uppgraderat mobilnät inomhus

Tele2s omfattande täckningsförstärkning över 60 år har Gekås Ullared varit ett självklart resmål för prismedvetna shoppare och gjort Ullared till Sveriges fyndmecka. Varuhuset lockar omkring 5 miljoner besökare varje år och rymmer en butiksyta stor nog för sju fotbollsplaner. Med sina 82 kassor, 9 000 kundvagnar och en gigantisk parkering är det förberett för att möta både stora och små shoppingäventyr.

– Vi är ett av Europas största varuhus, och dessutom Sveriges största turistmål. Det är svårslaget, säger Patrik Petersson, it-chef på Gekås Ullared.

Patrik Petersson, it-chef på Gekås Ullared.

Ett unikt varumärke med lojal följarskara

Gekås Ullared växer varsamt och fokuserar på det som betyder mest för kunderna: att alltid erbjuda bra priser. Här läggs inga pengar på dyra varumärkessatsningar eller storslagna marknadsföringskampanjer. Istället talar konceptet för sig självt – så pass att varuhuset inspirerat flera tv-serier. På sociala medier frodas forum där besökare delar fyndtips, bussresor och övernattningsmöjligheter.

– Vi har en väldigt stark gemenskap med våra kunder. Det finns många där ute som älskar Gekås Ullared och delar med sig av tips och tankar, säger Patrik Petersson. 

Just nu genomgår varuhuset en digital transformation. RFID-taggar – små enheter med radiovågor för att trådlöst lagra och överföra information, handdatorer, ett nytt affärssystem samt molnbaserad telefoni och förbättrad uppkoppling till internet från Tele2 är några av förändringarna. Samarbetet mellan Tele2 Företag och Gekås Ullared sträcker sig ända tillbaka till början av 2000-talet.

– Att ha Tele2 som operatör för vår internetförbindelse gör det möjligt för oss att använda molntjänster i större utsträckning än tidigare. Den höga tillgängligheten skapas bland annat genom att Tele2 har två olika geografiska separerade fibervägar till Ullared. Om en väg störs finns det alltid en annan som fungerar, säger Patrik Petersson. 

Publiktrycket kräver snabbare nät i hela Ullared

Den största förändringen sker på mobilnätet. Inom kort aktiverar Tele2 5G Plus i Ullared. Det innebär normala hastigheter på mellan 200 och 800 Mbit/s, vilket är 10 gånger snabbare än 4G.

– Sannolikt kommer en användare inte att märka skillnad med väldigt höga datahastigheter, men det ger en framtidssäker infrastruktur som kan hantera ökande datamängder och dataintensiva tjänster som streaming och videosamtal, säger Linda Ekener Mägi, affärsutvecklare på Tele2.

Framtidssäkringen sätts på prov redan i höst. Med oslagbart låga priser på höstgarderoben och julklappsinköpen väntas Gekås Ullared dra stora skaror besökare. Samtidigt fylls kalendern med konserter och uppträdanden, vilket ställer höga krav på mobiltäckning, hastighet och säkerhet. Tele2 arbetar därför intensivt för att leverera bästa möjliga uppkoppling och säkerställa en optimal upplevelse för alla besökare.

Förstärkning i Gekås Ullareds fastigheter öppnar helt nya möjligheter. I tidigare utmanande områden, som hotellet, garaget och centrallagret, ger den förbättrade infrastrukturen både anställda och besökare obehindrad tillgång till mobilnätet.

– Tack vare den förbättrade täckningen inomhus kan kunderna på Gekås Ullared njuta av en snabb och stabil uppkoppling även när det är som allra mest folk. Detta gör att de kan uppleva friheten att kommunicera utan avbrott, till exempel dela sina fynd direkt med vänner och familj – oavsett var de befinner sig i varuhuset, säger Patrik Petersson.

Tele2 har installerat kraftfulla täckningsförstärkare i utmanande delar, som exempelvis centrallagret, vilket gör att signalen når fram överallt. Eftersom Tele2 delar mobilnät med Telenor innebär det täckning för båda operatörers abonnemang, vilket gynnar både besökare och anställda.

– Med heltäckande mobiltäckning inomhus ökar vi säkerheten för natt- och ensamarbete. Dessutom ger vi möjlighet för alla anställda, både inomhus och utomhus, att använda sin mobiltelefon när som helst för att larma och kommunicera vid en incident. Vi eliminerar alla blinda fläckar, säger Linda Ekener Mägi.

Hela uppgraderingen är dessutom förberedd för att i framtiden kunna hantera fler operatörer – en tilläggstjänst som blir särskilt viktig under större evenemang med många internationella gäster.

– Dessa åtgärder gör det möjligt för oss att nyttja molntjänster i större utsträckning än tidigare, vilket blir ett lyft för våra interna system, säger Patrik Petersson.

Fokus på hållbarhet och säkerhet i framkant

Hållbarhet och trygghet prioriteras allt mer, med kontantlösa betalningar och cybersäkerhet som viktiga fokusområden.

– Vi måste vara väldigt effektiva internt för att kunna erbjuda låga priser och fynd till kunderna. Många av våra digitala initiativ är till för att förbättra erbjudandet och leverera det som våra kunder vill ha. Vi vill inte vara först med ny teknik om det till exempel gör att kassorna blir mindre effektiva. En duktig medarbetare i kassan är både effektivare och trevligare än självbetjäningskassor, säger Patrik Petersson.

Gekås Ullared fortsätter att vara försiktiga med nya, ibland kostsamma tekniska lösningar. Alla förändringar görs med kundens bästa i åtanke. Genom samarbetet med Tele2 har varuhuset inte bara förbättrat sin digitala infrastruktur utan också lagt en solid grund för framtida tillväxt.

– Ny teknik sparar inte bara tid. Den förbättrar besöksupplevelser, oavsett om det handlar om att säkra uppkoppling eller att rätt vara finns tillgänglig. Synergieffekterna gör att vi kan erbjuda det bästa till våra kunder, säger Patrik Petersson.

Med en kombination av teknik och kundfokus fortsätter Gekås Ullared att utvecklas som en av Sveriges största destinationer och framgångar inom detaljhandeln.

Läs mer om Täckningsförsäkring från Tele2.