ANNONSSAMARBETE MED ...
De klarar allt från fordonskomponenter till jätteskor
Fråga: vad har en två meter lång Pumasko och fordonsindustrin gemensamt? Svar: den unika kompetens och den konceptverkstad som Havd Group har byggt upp.
För 30 år sedan startade Havd Group i Mölndal som en underleverantör till fordonsindustrin. Genom åren har koncernen växt till att omfatta ett flertal bolag och runt 260 anställda.
– Kunderna efterfrågar leverantörer som kan ta ett helhetsansvar så att de inte behöver ha kontakt med mängder av leverantörer. Det kan vi erbjuda tack vare vår bredd, förklarar Fredrik Ehrenholm, Manager Havd Group Concept Center.
Ett av bolagen i koncernen är det unika konceptcentret som bolaget har byggt:
– Havd Group Concept Center består av flera inriktningar som produktutveckling, inredningsverkstad, mekanik- och elverkstad, vakuumformning av plast samt fräsning av verktyg. Vi kan ta oss an komplexa produkter samtidigt som varje produkt är unik. Att vi har utveckling och verkstad i samma hus betyder att vi kan realisera kundernas prototyper väldigt snabbt, säger Fredrik Ehrenholm.
Björn Hedenberg, grundare och koncernchef för Havd Group, menar att konceptcentret ligger i linje med bolagets ambitioner:
– Havd Group karakteriseras av ett högt tekniskt kunnande inom produktutveckling, vilket är vår kärna. Att tillverka produkter finns det många företag som kan göra, men att ha vår kunskap om produktutveckling samtidigt som vi bedriver tillverkning – det är unikt, säger Björn Hedenberg, grundare och koncernchef för Havd Group.
Koncernen fortsätter att växa
På produktionsanläggningen Havd Group Interior som är belägen i Naqyvazony, 16 mil sydväst om Budapest, Ungern, är bolagets drygt 130 anställda specialiserade på sömnad och beklädnad inom fordons- och möbelindustri. Främst sker konfektionering av läder och hantverksmässig tillverkning av interiördetaljer som lyfter förarmiljö och kupé i alla typer av fordon. Bland produkterna finns sätesklädslar, dörrpaneler, handbroms- och växelspaksdamasker, instegshandtag och andra inredningsdetaljer.
Koncernen består även av Havd Group Purtech, som är Skandinaviens största anläggning för formgjuten PUR och vars kompetensområde sträcker sig hela vägen från grundläggande konstruktion av enstaka prototyper till serieproduktion.
– I vår fabrik och prototypverkstad för formgjuten polyuretan, belägen i Ed, arbetar drygt 100 personer med alla typer av polyuretan för interiöra- och exteriöra detaljer inom automotive men även mot möbelindustrin. Vi tar kundens projekt från konstruktion till serieproduktion i låga och höga volymer. Våra automatiserade, processtyrda produktionslinjer gör jobbet både kostnadseffektivt och kvalitetssäkrat. Vi använder oss även av automatiserad efterbearbetning för bästa resultat, säger Björn Hedenberg.
Havd Group fortsätter också att växa. Havd Group Seating är koncernens senaste tillskott. Bolaget tillverkar och säljer stolar till bussar.
Ett udda exempel
Gemensamt för alla bolag i koncernen är att problemlösning löper som en röd tråd genom verksamheten:
– Vi har gott om exempel på när kunderna har kommit till oss och vill att vi ska tillverka en produkt som består av tre separata formsprutade detaljer som fogas ihop och där vi efter vändande och vridande lyckats konstruera om produkten till en enda artikel. Därigenom har vi lyckats sänka priset och göra produkten bättre, säger Fredrik Ehrenholm.
Ett exempel på den höga kompetens som finns i gruppen är att Havd tillverkar process- och produktionsutrustningar, där koncernen också CE-märker dem. Utrustningen återfinns bland annat i produktionen av premiumfordonet Volvo XC90 Excellence. Ett annat, något mer okonventionellt exempel är när bolaget tog sig an att göra en två meter lång konceptsko:
– Puma skulle lansera en ny serie sportskor och de ville då som reklam ha en skalenlig två meter lång sko som de riktiga skorna skulle kunna stå på i butik. De hade gjort förfrågningar ute i Europa men ingen hade kunnat ta på sig jobbet med kort varsel. Vi tog uppdraget från idé och vision till protyputförande. Vi använde all den kunskap som vi har från automotive-området och vi kunde därför snabbt lösa uppgiften i vårt konceptcenter, avslutar Björn Hedenberg.