ANNONS FRÅN SKANDIA

"De har gjort helt rätt" – experten imponerad av Aspias hälsoarbete

Hur får man medarbetare att må bra – och prestera ännu bättre? På Aspia är svaret tydligt: Balans och hälsa ska vara i fokus. Genom utbildning i självledarskap och ett nära samarbete med Skandia arbetar man förebyggande för att säkerställa både välmående och långsiktig framgång.

Publicerad Senast uppdaterad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

– Vi har ett ansvar som arbetsgivare att skapa förutsättningar för att våra medarbetare ska hålla sig friska, säger Helena Eriksson Grönbek, med den strategiskt viktiga titeln ”Head of Empowerment”.

En expansiv resa med medarbetarna i fokus

Aspia är Nordens ledande affärspartner inom teknikdrivna tjänster för redovisning, lön, skatt och rådgivning. Bolaget är mitt inne i en ambitiös expansionsresa, som accelererade genom sommarens förvärv av Accountor. 

– Vi jobbar i en miljö där det händer saker hela tiden. Jag tycker vi har helt grymma medarbetare som jag inspireras av varje dag, säger Aspias koncernchef Ola Gunnarsson. 

Balans i livet 

För att kunna prestera på topp måste man också må på topp. Företagets grundfilosofi är att ha roligt tillsammans, där balans i livet och medarbetarnas hälsa alltid kommer först.

– Våra medarbetare ska ha sin bästa tid i sin karriär här hos oss på Aspia. Vi utbildar våra medarbetare i självledarskap och ger med hjälp av tillgänglig forskning och kunskap byggstenar för att skapa balans. Det leder till ökat välmående och färre sjukskrivningar, men också ökad kreativitet, högre grad av samverkan och bättre lösningsförmåga, säger Helena Eriksson Grönbek. 

Förebyggande arbete för långsiktig framgång

Att låta arbetet gå före hälsan är annars en alltför vanlig fallgrop på många företag. Både Ola och Helena betonar vikten av förebyggande arbete, för att tidigt upptäcka varningssignaler innan det går så långt som till sjukskrivning.

Tack vare Skandias hälsoförsäkring kan både chefer och medarbetare på Aspia kontakta Skandias Hälsoslussen när de behöver hjälp, t.ex. om de är nedstämda, har värk eller känner sig stressade. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

Johan Beckman, kundsamordnare hos Skandias samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center, är imponerad av Aspias långsiktiga arbete i hälsofrågan. 

– De är snabba på och fånga sina medarbetare och också stötta dem att kontakta Hälsoslussen. De informerar om sina förebyggande hälsoinsatser på intranät och på sina personalmöten samt även vid onboardingen av nya medarbetare. Det är ju faktiskt det som är grunden i sådant här tjänsteföretag. Medarbetarens hälsa bygger på att de ska kunna leverera på jobbet, men också må bra i det egna livet. Där har Aspia gjort helt rätt, säger Johan Beckman. 

Johan Beckman, kundsamordnare hos Skandias samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center.

Ett förmånspaket som gör skillnad

Aspias koncernchef betonar vikten av ett bra förmånspaket, med hälsa och välmående i fokus. 

– Vi valde Skandia av ett par olika anledningar: de finns i hela landet vilket är otroligt viktigt för oss. Det finns också en stark tillgänglighet. Att få en snabb kontakt är viktigt och att vi får hjälp när vi behöver få hjälp. Vi valde också Skandia för att de är enormt tillmötesgående. Det finns ett genuint intresse för det vi gör och de utmaningar vi står inför och det tycker jag är en styrka att kunna ha det och känna den tryggheten, säger Ola Gunnarsson.

På frågan vad de egna medarbetarna betyder för Aspia är han tydlig:

– De är det viktigaste vi har. Vi är våra medarbetare - utan dem är vi ingenting!

Läs mer om Skandias hälsoförsäkring.