ANNONS FRÅN TELE2
Budbee förändrar logistikindustrin med IoT-uppkopplade leveranser
Med sina kunddrivna och klimatsmarta leveranser har Budbee utmanat logistikbranschen i grunden – och bakom framgången finns IoT från Tele2.
Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.
På sju år har Budbee utvecklats från ett företag med två anställda i Sverige till ett av Nordens ledande logistikföretag inom e-handel. Med smidig, personlig och i huvudsak fossilfri leverans har svenska uppstickaren vuxit till ett av Nordens ledande leverans- och logistikföretag inom e-handel. Att tillhandahålla kontroll och bekvämlighet för kunden är kärnan i lösningen, som finslipas med IoT, Internet of Things.
– Människor handlar på nätet för att få bättre priser och bredare sortiment men också av bekvämlighet, förklarar Ann Sonne, som är kommunikationschef på Budbee.
Paket levereras till dörren vid valfri tid eller till en uppkopplad leveransbox, en Budbee Box eller numera också Instabox sedan de båda företagen gick ihop 2022. Boxen kommunicerar med både kunderna och Budbee via Tele2s IoT-lösning.
Kunden ser i appen att paketet har kommit till en viss box på önskat ställe och får en kod för att låsa upp den. När kunden öppnar boxen med koden ser Budbee att paketet har levererats. IoT står för hela kommunikationen.
– Våra boxar är behändigt utplacerade i köpcentra och på andra ställen som kunderna ofta besöker. I Stockholmsregionen finns flera hundra boxar som alla är utrustade med SIM-kort från Tele2 IoT. De kopplar upp sig via en molnlösning så att vi kan hantera dem på distans, säger Ann Sonne.
Kapade mellanhänder och direktleverans
Idén om en kundanpassad, klimatvänlig direktleverans blev startskottet för Budbee. När företaget grundades 2016 erbjöd de flesta e-handlare på den svenska marknaden i stort sett bara "nästan" hemleverans, till en livsmedelsbutik eller en tobaksaffär, där kunden fick hämta upp sitt paket. Alternativet var hemleverans med ospecifik leveranstid som krävde att mottagaren stannade hemma större delen av dagen i väntan på sitt bud.
Budbee kom in som en utmanare genom att kapa mellanhänder och ta paketen direkt till kundens ytterdörr, vid en tid som passar mottagaren – ofta med cykel eller elbil.
Möjligheten att lägga till val av distributör och leveransmodell vid utcheckningen i e-handlarnas kassor har varit förlösande för Budbees genomslag. För tio år sedan, när e-handel började ta fart på allvar, ville e-handlarna erbjuda så få val som möjligt under köpresan, för att säkra konverteringen. Idag är det snarast standard att lägga till olika val och tillval på vägen, vilket öppnat marknaden för nya tjänster och aktörer.
Möter kunden med egen algoritm
Rent operativt skiljer sig inte Budbees verksamhet särskilt mycket från andra spelare i leverans- och logistikbranschen: paket anländer till Budbees terminaler via fartyg eller flyg och sprids sedan till mindre, lokala nav varpå de distribueras till kunderna via Budbees åkeripartners. Självklart går det att följa och spåra paketet i appen.
Den största skillnaden för kunden är möjligheten att styra leveranstiden. I Budbee-appen kan kunden kostnadsfritt välja en tid som föreslås, eller avgränsa tiden efter sin egen preferens mot en liten avgift – exempelvis till en tidslucka mellan klockan 20.00 och 21.00.
Det kan låta enkelt, men lösningen ställer höga krav på bakomliggande system för sortering och optimering av färdväg. Budbees algoritmer räknar ut vilket paket som ska levereras vid vilken tid och i vilken ordning – och om något ändras får den räkna om.
– När kunden väljer en ny leveranstid skickas instruktioner direkt till algoritmen så att den kan räkna om rutten. Den kommer i sin tur att ge instruktioner till sorteringsmaskinen, samt se till att paketet är med på rätt rutt vid rätt tidpunkt, så att hela processen utvecklas smidigt, förklarar Ann Sonne.
Det är här Budbee utmanar branschen. Företaget har använt sin kunskap om logistik och teknik för att erbjuda transparens hela vägen hem till kunden, och byggt på med datadrivna funktioner för att förbättra kundupplevelsen i appen. Man har framgångsrikt automatiserat processer och utvecklat allt från egen mjukvara till klimatsmarta terminaler och IoT-bestyckade leveransboxar.
Alla tekniklösningar utvecklas internt, förutom vissa standardkomponenter som karttjänster och IoT, vilket gör det möjligt att maximera kontroll- och anpassningsmöjligheter för kunden i appen, samt att säkerställa förbindelsen mellan kunden och föraren vid leveransen.
Budbee lägger stor makt i händerna på kunden, lyssnar in och svarar på deras behov. Ofta är det till synes enkla idéer som uppskattas mest av kunden, som ger effekt på marginalen och är nyckeln till Budbees disruptiva kraft.
En hållbar lösning
Hållbarhet har varit en väsentlig del av Budbees affärsprofil från starten och ett område där man ständigt förbättrar sig. Målet är att erbjuda leveranser med hänsyn till såväl klimatet som sociala aspekter. Alla leveranser i Sverige, Finland och Nederländerna görs idag med förnybar diesel och el . Bolaget mäter också varje år sitt klimatavtryck inom scope 1-3 och kompenserar för de utsläpp som verksamheten ger upphov till. Att med hjälp av algoritmer och 3D-scanning räkna ut vilka paket som ska lastas i vilket fordon för att få bäst fyllnadsgrad, eller vilken färdväg som ger upphov till mest effektiv körning, är ytterligare exempel på hur ett hållbart tänkande genomsyrar verksamheten.
Transport och logistik är historiskt sett en bransch med negativ inverkan på miljön. Det är Budbee väl medvetet om, men det är något man vill vara med och ändra.
– Vi bestämde oss för en hållning där vi genom att vara en del av problemet kan bli en del av lösningen, konstaterar Ann Sonne.
– Vi är på god väg, men väntar lite på att infrastrukturen ska komma ikapp våra behov, till exempel när det gäller den kritiska massan laddstationer för elfordon och utvecklingen av eldrivna lastbilar och tyngre fordon.
Utöver detta har Budbee bakat in hållbarhet i sina terminaler i Stockholm och har de senaste åren investerat i moderna och innovativa terminaler runt om i Sverige med solpaneler på taken, energiklassad byggnadsstandard och laddinfrastruktur på parkeringen.
Framtiden
Budbees framtidsplan är att fortsätta växa som företag, nu inom ramen för den gemensamma koncernen med Instabox. Naturligtvis kommer även företagets starka fokus på innovation, hållbarhet och teknik att förbli starkt.
– Vår förmåga till anpassning och flexibilitet är en av våra största fördelar. Den tekniska plattform vi har byggt upp gör det möjligt för oss att utvecklas närmast obehindrat så att vi kan möta nya önskemål och svara på förändringar. Vi arbetar långsiktigt och fortsätter att utmana marknaden, avslutar Ann Sonne.
EN BÄTTRE KUNDUPPLEVELSE: Läs mer om lösningarna från Tele2.