ANNONS FRÅN MANTA
Autonoma robotar förändrar djuphavsundersökningar
Mantas unika teknik och autonoma robotar möjliggör helt nya sätt att utföra komplexa undervattensundersökningar, ända ner till 3 000 meters djup. Bolaget, som är en pionjär inom autonoma undervattenssystem, har nyligen etablerat ett teknikcenter i Linköping för att ytterligare driva utvecklingen framåt.
Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.
Manta såg ett behov av att effektivisera undersökningsuppdrag under havsytan som idag utförs med fjärrstyrda farkoster. Dessa uppdrag kräver ofta både stora fartyg och stora team, vilket innebär höga kostnader och stora risker. Med sin autonoma teknik möjliggör Manta inspektion av undervattensinfrastruktur och en rad andra undervattens operationer med högre precision, säkerhet och effektivitet.
– Vi gör olika seismiska djupavsundersökningar och även inspektioner av infrastruktur som finns under vatten. Det kan vara till exempel kablar eller pipelines, eller oljeriggar eller offshore-vindkraft. Det finns alla möjliga tillämpningar, berättar Adam Tengblad, Chief Technology Officer på Manta och fortsätter:
– Vi är övertygade om att vi kan effektivisera processen genom att automatisera detta. Det är enorma kostnader kopplade till att driva så stora fartyg. Om vi kan minska tiden det tar att genomföra en sådan undersökning finns det stora besparingar att göra. Och vårt sätt att nå dit är genom automatisering.
Från kablar till total frihet under ytan
Medan tidigare generationers fjärrstyrda undervattensfarkoster (Remotely Operated Vehicle alt. ROVs) varit beroende av ibland kilometerlånga kablar för kommunikation och energi, kan Mantas nya autonoma farkoster, även kallade Autonomous Underwater Vehicles (AUVs), utföra sina uppdrag utan dessa begränsningar.
– Vi jobbar mot att ta bort kabeln helt och hållet. Just nu använder vi en tunn fibertråd men nästa steg är att vara helt oberoende. Detta ger oss en enorm frihet och eliminerar risken för kabeltrassel, säger Adam Tengblad.
De autonoma farkosterna från Manta kan dessutom docka på specialbyggda plattformar djupt nere på havsbotten. Det unika systemet gör att robotarna kan arbeta oberoende under långa perioder utan att återvända till ytan, vilket är en avgörande funktion för inspektioner av undervattensinfrastruktur och seismiska undersökningar. Mantas AUVs är också snabbare och möjliggör en högre grad av effektivitet än konventionella ROVs, med kapaciteten att arbeta parallellt i grupper.
– Vi kan ha flera enheter i vattnet samtidigt, vilket sänker tiden och kostnaden för uppdraget. Om vi tittar lite längre fram i tiden arbetar vi också med residenta tillämpningar. Alltså att undervattensrobotar ska kunna bo på havsbotten under längre perioder, kanske upp till sex månader i taget. För detta behövs speciella laddstationer där robotarna kan ladda batterier och överföra insamlad data. Målet är att roboten ska kunna utgå från dessa stationer och operera självständigt under lång tid, berättar Adam Tengblad.
Mantas undervattens-AUV kan dessutom utföra manipulering, som att flytta objekt under vatten, vilket skiljer den från andra undervattensfarkoster som oftast bara kan inspektera. Det är avancerad teknik som kräver både AI och bildbehandling för att tolka sonar och visuella data.
Linköping – ett centrum för undervattensteknik
Manta valde att etablera sig i Sverige på grund av landets precision inom ingenjörskonsten och möjligheten att hitta rätt kompetens. Valet att bygga det svenska teknikcentret i Linköping var strategiskt. Med närheten till ett högkvalitativt universitet, tillgång till testmöjligheter i Vättern och ett växande kluster av undervattensteknikföretag, erbjöd platsen den perfekta miljön för Mantas fortsatta utveckling.
– Vi är i alla fall det fjärde bolaget som jag känner till i regionen, som jobbar med undervattensteknik. Vi har också ett nära samarbete med Saab i utvecklingen av våra undervattensfarkoster så att etablera vårat teknikcenter i Linköping var ett enkelt val, säger Adam Tengblad.
Attraktionskraft för unga ingenjörer
Manta befinner sig mitt i en tillväxtfas och söker nu ingenjörer som vill arbeta med avancerad teknik. För nya talanger, särskilt de som kanske tvekar att lämna tryggheten i större industriföretag, erbjuder Manta en spännande alternativ väg:
– Vi är snabbfotade, och här har man stora möjligheter att jobba nära tekniken och påverka sin egen karriär. Jag var den tredje anställda när jag började i april, och nu är vi 25 personer i Linköping. Förmodligen kommer vi att dubbla det under 2025. I en sådan miljö blir det mycket vad man gör det till. Dels kan man få en bredare roll, och dessutom påverka sin framtid. Och en mindre grupp skapar också en annan sorts kultur där vi jobbar mycket med att få in en mångfald av människor och perspektiv, säger Adam Tengblad.
Med det internationella moderbolaget PXGEO både som stöd och som användare av tekniken erbjuder Manta en karriär med uppdrag världen över, med ena dagen i Asien, nästa dag i Nordsjön. För unga, äventyrslystna ingenjörer är det en chans att kombinera spetskompetens med global erfarenhet.
– Nästa steg för Manta är att skala upp och rulla ut tekniken på bred front. Vi pratar ofta om att vi nu är i den så kallade nail it-fasen, där vi säkerställer att applikationen lever upp till kundens förväntningar. När det är klart kan vi gå vidare till scale it-fasen och erbjuda tekniken till fler kunder. Marknaden för autonomi under vatten är i stort sett helt öppen, vilket gör att vi är i en unik position för att ta en stor del av detta segment, avslutar Adam Tengblad.
Är du en ingenjör som vill vara med och skapa framtidens hav? Bli en del av Manta!