ANNONS FRÅN ALMI

A-match – årets stora startup-event i Karlstad

Den 5 november firar A-match jubileum i Karlstad när investerar-eventet arrangeras för tionde gången. Årets upplaga är extra speciell då den även sammanfaller med finalen av 33-listan, vilket gör Karlstad till navet för startups, investerare och entreprenörer.

Publicerad Senast uppdaterad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Anna Lundmark Lundbergh, vd för Almi Värmland, är stolt. För det har hänt mycket under de fem år som A-match existerat. Både hur eventet utvecklats och vilken betydelse det haft för startups och investerare. 

– Vi startade A-match för att fylla en viktig pusselbit i Värmlands ekosystem för entreprenörskap. Tillsammans med starka och engagerade partners har vi skapat ett evenemang som ger tydliga resultat för de deltagande bolagen, berättar hon.

Närmare 60 procent har fått finansiering

I praktiken betyder det att A-match resulterat i kapital för de pitchande bolagen. – Nästan 60 procent av företagen som deltagit i A-match säger att det har bidragit till finansiering. Dessutom har det hjälpt dem att bygga värdefulla nätverk.

A-match har flera partners inom olika sektorer, med tyngdpunkt på bioekonomi och digital hälsa. Bakom eventet står Almi Värmland, Almi Invest Norra Mellansverige, Business Region Värmland, Compare, DigitalWell Ventures, Karlstads universitet, Nordea, Sting Bioeconomy, Region Värmland och Paper Province. Värmlands satsning på bioekonomi och smart specialisering har också bidragit till att göra regionen attraktiv för internationella startups och investerare.

Anna Lundmark Lundbergh, vd Almi Värmland.

– Det finns vissa nischer, men vi har alltid varit öppna för alla att söka. Det har dock blivit mer naturligt att vi lockar företag inom grön näring och digital hälsa, eftersom vi är en knutpunkt inom dessa områden. Skogssektorn är en naturlig del av Värmlands historia och framtid, säger Anna Lundmark Lundbergh. 

Alla ska med-mentalitet vinnande koncept

Av de 85 bolag som lockats till pitch-scenen har 30 kommit från Värmland. Evenemanget har blivit en naturlig plattform för att hitta kapital och skapa nätverk för både nationella och internationella startups. A-match jobbar aktivt med mångfald och jämställdhet för att säkerställa att fler kvinnor och internationella entreprenörer och investerare är representerade. Nära 30 procent av investerare som deltagit har varit kvinnor och det gäller även de bolag som pitchat på A-match som har haft kvinnor som delägare.

– Det är en kärnfråga för oss på Almi och övriga partners till A-match. Vi vet att mångfald och jämställdhet ökar konkurrenskraften och tillväxten, och därför har vi satt tydliga mål för att attrahera en bredare investerarbas, säger Anna Lundmark Lundberg. 

Fann varandra på A-match

Malin Alpsten, vd för och medgrundare Bright Day Graphene.

Bright Day Graphene AB är ett av de tidigare deltagande företagen i A-match. De tillverkar det högpresterande och miljövänliga materialet grafen från skogsbiomassa. På A-match knöt de värdefulla kontakter med Ekman Group, ett globalt handelshus inom skogsindustrin. 

– För oss var A-match ett fantastiskt forum. Som startup får man mycket stöd i förberedelserna inför eventet för att verkligen slipa till sin pitch. Resultatet är välkurerade presentationer. Dessutom är eventet nischat, vilket gjorde att det var rätt typ av personer där för oss. Det var en av anledningarna till att vi deltog och att vi upplevde A-match som ett väldigt givande event, säger Malin Alpsten, vd för och medgrundare av Bright Day Graphene. 

Nina Elmersson, vice president Ekman Innovare.

– För oss är det viktigt att hålla koll på vad som händer i omvärlden och där är A-match ett bra nätverk för att möta och utforska nya möjligheter. Det var enkelt att få en översikt över flera bolag på bara en eftermiddag. Det var där vi träffade Bright Day Graphene och insåg att de passade oss perfekt, vilket ledde till en investering, förklarar Nina Elmersson, vice president för Ekman Innovare. 

Investeringen möjliggjorde inte bara att Bright Day Graphene AB kunde bygga en prototyp i labbmiljö där företaget idag kör sin patenterade process. Ekman Group är dessutom aktiva i styrelsen och har fortsatt att stödja verksamheten genom flera uppföljande investeringar.

Jubileum med extra allt

A-match 2024 blir ett extra omfattande event. För första gången någonsin får deltagarna möjlighet att möta 30 bolag redo för investeringar. Arrangemanget erbjuder också ett unikt tillfälle att nätverka med ledande investerare och forskare inom bland annat bioekonomi och digital hälsa. I år deltar även bolag från både Norge och Danmark. Dessutom väljer några av företagen att återbesöka A-match för att pitcha och söka kapital till en andra investeringsrunda. 

Tillsammans med 33-listan blir det ett event där startups, investerare och experter samlas för att diskutera framtidens möjligheter.

– Att ha A-match och 33-listan på samma scen i Karlstad skapar synergier och ger en fantastisk plattform för inspiration och kunskap, avslutar Anna Lundmark Lundbergh.

Läs mer om Sveriges bästa startuplista. 

Så kan Almi hjälpa dig – läs mer här!