5G och IoT från Tele2 möjliggör världens första självkörande passagerarfärja
Transportsystemet genomgår en förändring där ny teknik möjliggör hållbara lösningar. I Stockholm ska Zeabuz självkörande elfärjor ersätta dieseldrivna fartyg för att minska koldioxidutsläppen.
Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.
I Stockholm är färjor ett
bekvämt transportmedel för snabb förflyttning från en stadsdel till en annan.
Samtidigt drivs fartygen ofta med diesel och för att minska transportsystemets
skadliga miljöpåverkan behövs nya lösningar. Nu har det norska techbolaget
Zeabus och deras samarbetspartner Torghatten utvecklat ett banbrytande
alternativ. Under våren 2023 lanserade de MF Estelle – världens första
självkörande elfärja.
– Det som gör Zeabuz
annorlunda är att vi är helt eldrivna, så vi har noll utsläpp. Vi vill bygga
ett nätverk av autonoma elfärjor som kan genomföra korta resor med täta
avgångar i städerna. Det kommer att skapa ett snabbt, bekvämt och miljövänligt
transportsystem för invånarna, säger Carl Petersson som är Autonomy Engineer på
Zeabuz.
Torghatten är
färjerederiet som äger MF Estelle och Zeabus står för tekniken som tillsammans
med uppkoppling från Tele2 Företag möjliggör att färjan är självkörande.
Små men effektiva
På sju minuter kan MF
Estelle transportera upp till 24 passagerare mellan Kungsholmen och Södermalm.
En resa som med kollektivtrafik eller bil tar runt 20 minuter beroende på
trafikläget. Att möta transportbehovet från en miljonstad med en kapacitet på 24
passagerare är en utmaning. Zeabus satsar därför på att öka resfrekvensen och
antalet färjor som trafikerar rutten.
– Genom att köra fyra
eller fem mindre fartyg längs samma rutt kan vi öka kapaciteten samtidigt som
vi förbättrar servicen med tätare avgångar, på samma sätt som tunnelbanan
trafikeras – om du missar en färja kommer en ny om några minuter, förklarar
Carl Petersson.
Att trafikera Stockholms
vatten med större fartyg är i dagsläget inte ett lönsamt alternativ. En större
färja drar mer energi och skulle med dagens batteriteknik behöva laddas vid
varje stopp. För att inte begränsa trafikens avgångsfrekvens arbetar Zeabus
därför för att optimera tillgänglig infrastruktur.
– Våra kriterier var
tydliga från början: vi måste kunna köra färjorna hela dagen utan att behöva
ladda. Genom att skapa mindre, mycket energieffektiva färjor kan vi få båtarna
i vattnet och transporten på plats, samtidigt som vi förbereder oss för vad som
så småningom kommer att vara möjligt.
MF Estelle är inte bara
energieffektiv när det kommer till laddning. Den 12 meter långa färjan har
också ett katamaranskrov. Det är en energieffektiv design tillverkad i kolfiber
för att ytterligare minska vikten och energiförbrukningen.
5G möjliggör effektiv fjärrstyrning
Höga lönekostnader, långa
utbildningar och svårigheter med att locka yngre personer till marknaden är
några av de faktorer som försvårar bemanning av färjetrafik. Samtidigt som
självkörande fartyg utgör en effektiv lösning är målet inte att eliminera människan
helt ur bilden. Zeabus vision är istället ett nätverk av fartyg som övervakas
av en kapten på distans.
– Med en sådan lösning
kan kaptenen kliva in och ta över fartyget på distans när det behövs, något som
inte skulle vara möjligt utan 5G, Vi behöver 5G eftersom vi inte kan ha minsta
fördröjning – inte ens en eller två sekunder. Med 5G får vi omedelbar kontroll
och omedelbar återkoppling. Vi skulle aldrig kunna driva en självkörande färja
utan 5G – det är väsentligt, säger Carl Petersson.
Bakom den stabila och
säkra uppkopplingen vilar ett nära och avgörande samarbete med Tele2.
– Vi behöver en
samarbetspartner som vi kan lita på och som kan uppfylla våra behov. Vi skapar
något helt nytt och har mycket höga krav på uppkopplingen för att kunna
fjärrstyra båten. Tele2 är en viktig pusselbit för att få det att fungera, som
en partner som gör det här tillsammans med oss. Andra leverantörer kanske kan
erbjuda den tjänst vi behöver, men de är inte villiga att göra det lilla extra
för att säkerställa framgång, säger Carl Petersson.
Insamlad data lagras på
Zeabus kontor i Trondheim, Norge, och i dagsläget används två olika SIM-kort
för 5G. Ett skickar datapoäng för fjärrstyrning, och det andra aktiveras för
att fjärransluta, hämta data och göra uppdateringar.
– Vi använder datan för
att undersöka hur autonomisystemet fungerar. Just nu handlar det främst om
utveckling, men i framtiden kan det även användas för exempelvis förebyggande
underhåll, berättar Carl Petersson.
Den innovativa tekniken i
Zeabus färja är ny och har aldrig tidigare testats i transportsystemet. För att
expandera projektet till ett större nätverk av flera färjor behövs därför ett
slutgiltigt godkännande från Transportstyrelsen.
– De är mycket positiva
till fjärrdrift och styrning av fartyget, även om säkerheten naturligtvis är
den främsta prioriteten. Vi arbetar med att säkerställa passagerarsäkerheten på
distans från land och fartygen kommer sannolikt ha en person ombord som är
utbildad i passagersäkerhet. I en nödsituation hanteras allt på distans av
kaptenen, så att personen ombord kan agera som assistans. Det vi har upptäckt
är att människor reagerar mycket positivt på självkörande färjor, men inte lika
bra på obemannade, vilket är två olika saker, säger Carl Petersson.
Boatplan Stockholm har siktet inställt på att omvandla all
färjetrafik i Stockholms skärgård till 100 procent utsläppsfri drift, med el
eller väte som bränsle. Zeabus är en viktig föregångare för projektet i
utvecklingen mot en miljövänlig och grön stad.
– Om du ska introducera
ett nytt transportsätt idag ska du naturligtvis göra det på ett miljövänligt
sätt. Verktygen finns redan där, så det var aldrig ens en fråga för oss.
Hållbarhet är vägen framåt, eftersom det är där vi är som samhälle, konstaterar
Carl Peterssson.
Transformerar framtidens städer
Sedan lanseringen i
Stockholm har MF Estelle fått stor global uppmärksamhet. Färjan visar för
första gången upp hur eldrivna fartyg kan integreras i transportsystemet och
bidra till att skapa hållbara städer. Zeabus ambition är att expandera och
ersätta föråldrade färjesystem över hela världen.
– Vår lösning passar
perfekt in i vad en stad måste göra för att uppfylla krav och regler kring
hållbarhet, samt uppfylla medborgarnas krav. Dessutom är det kostnadseffektivt
eftersom vattnet redan finns där – det är inte som att bygga en ny väg eller bro,
säger Carl Peterssson.