SAMHÄLLE

Så synar du gröna bluffar: ”Finns väldigt mycket hittepåmärken”

Håll utkik efter godkända miljömärkningar för att undvika att falla för "greenwashing" när du handlar, råder Sveriges Konsumenter. Arkivbild.

Grönt, hållbart eller klimatneutralt? Falska miljöpåståenden i reklam är svåra för konsumenterna att avslöja, enligt en ny undersökning. Men det finns enkla knep för att undvika att gå i fällan.

Publicerad

En stor andel svenskar vill handla miljö- och klimatvänligt, men många har svårt att se igenom falska reklampåståenden och avslöja "greenwashing". Det visar en ny internationell undersökning som Sveriges Konsumenter står bakom.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här