SAMHÄLLE
Rekordmycket farligt avfall stoppat av tullen: ”Träffprocenten är hög”
Bränsletankar från Sundsbruk till Chile, motorer från Ystad till Ghana och cyklar från Kista till Kongo.
Tullverket stoppade i fjol rekordmycket miljöfarligt avfall från att exporteras till länder utanför EU.
– Det är viktigt eftersom det göder den kriminella ekonomin, säger generaltulldirektör Johan Norrman.
Drygt 1 529 ton miljöfarligt avfall stoppades 2024 av Tullverket från att exporteras från Sverige till länder utanför EU, enligt myndigheten. Det är en stor ökning från rekordet 2022, då drygt 1 043 ton stoppades.
En förklaring är att myndigheten lagt mer fokus på avfallsområdet jämfört med 2023, då mycket resurser gick till sanktionsarbetet mot Ryssland och Belarus, säger Johan Norrman.
- Vi har också blivit bra på att hitta det här avfallet som inte ska exporteras. Av de kontroller som gjordes är träffprocenten hög, över 90 procent.
Miljarder i brottsvinster
Enligt tullen och polisen kopplas avfallsexporten till organiserad brottslighet där det blivit en växande inkomstkälla. Polisen har gjort bedömningen att avfallsbrott årligen genererar uppemot 6,1 miljarder kronor.
- Det är mer än dubbelt så mycket som narkotikan omsätter, säger Johan Norrman.
Utöver de rent ekonomiska aspekterna är avfallet som skickas från Sverige till länder utanför EU oftast miljöfarligt, säger han.
- I bästa fall så sker någon form av återvinning av det här, i sämsta fall läggs det bara på en soptipp och omhändertas inte alls.
160 ton skrot
Bland avfallet som stoppades av tullen och fem ansvariga länsstyrelser i fjol märks bland annat en last på över 160 ton metallskrot som skulle från Göteborg till Thailand, 65 ton bildelar från Sundsbruk på väg till Chile och nära 50 ton folieskrot från Norrköping på väg till Thailand.
- Det vanligaste är bilar, bildelar och metallskrot, den typ av utrustning, säger Norrman.
En brist som länge påtalats i arbetet mot miljöbrott är att de möjliga vinsterna är väldigt höga i förhållande till de möjliga straffen. Förra året enades dock EU-parlamentet om nya miljöbrottsregler i unionen, som bland annat omfattar möjligheten till klart strängare påföljder, vilket nu ska implementeras hos medlemsländerna.
Tullchefen säger att man kommer jobba hårt för att få fler fällande domar.
- Vi kommer fortsätta arbetet med att stoppa exporten, men också se över möjligheterna att lagföra de som försöker smuggla det här miljöfarliga avfallet.