SAMHÄLLE

Bilden börjar klarna – utredare av Gröna Lund-olyckan: ”Bärarmen gick av”

En person omkom och nio personer skadades när bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund i Stockholm spårade ur på söndagen.

Bilden börjar klarna av vad som hände i Jetline-olyckan på Gröna Lund i somras. Bärarmen under den främre vagnen knäcktes på två ställen och säkerhetsbyglarna böjdes så att tre personer föll ur. Det uppger Haverikommissionen och åklagaren.

Publicerad Senast uppdaterad
Ett hjärta format av växter står nedanför Jetline.
En minnesplats upprättades på Gröna Lund strax efter olyckan i Jetline i somras.

Den tragiska olyckan i Gröna Lunds berg- och dalbana Jetline inträffade på förmiddagen söndagen den 25 juni.

Passagerarna ombord har i polisutredningen beskrivit hur tåget först började skaka, därefter blev det tvärstopp.

– Det tror vi beror på att den främre bärarmen lossnar på bägge sidor, säger åklagare Christer B Jarlås, som leder polisutredningen.

Bärarmen sitter på undersidan av vagnen i form av ett ok med en hjulenhet på vardera sidan. Det är hjulenheterna som ska hålla fast tåget på rälsen.

Hade passagerarna haft vanliga bilbälten på sig hade de kanske inte skadats alls. Hela Jetline bygger på att de som åker sitter kvar av g-kraften, inte säkerhetsbygeln. Den finns där bara för att de inte ska kunna resa sig.

Christer B Jarlås, åklagare

Den främre bärarmen knäcktes först på höger sida, i tågets färdriktning, så att hjulenheten på den sidan trillade av. Sedan knäcktes bärarmen också på vänster sida, varpå hjulenheten där lossnade.

Efter den första tvärniten glider tåget en sträcka innan det tvärstannar igen, enligt passagerarnas uppgifter.

– I samband med att det blir tvärnit kastas passagerarna framåt mot den så kallade säkerhetsbygeln, vilket gör att den böjer sig. Låsningen fungerar perfekt men metallen böjer sig när vuxna kastas emot den, säger Christer B Jarlås.

De båda hjulenheterna lossnar tätt efter varandra.

– I samband med det har personerna, först en person något högre upp, ramlat ur, och sedan två personer till lite längre ner, berättar Tomas Ojala, utredningsledare på Statens Haverikommission.

Åklagaren: Bärarmen var ny

En kvinna i 30-årsåldern som är först att ramla ur tåget omkommer. Vid det andra stoppet faller ytterligare en kvinna handlöst mot marken och bryter flera ben i kroppen. Hennes make slungas ut åt andra hållet och lyckas klamra sig fast på en balk.

Tåget stannar till slut mitt i banan, på mellan sex och åtta meters höjd. Nio personer skadas i olyckan.

Den främsta vagnen var försedd med två bärarmar med tillhörande hjulenheter, medan de efterföljande vagnarna endast hade en bärarm. Den främsta vagnen spårade inte ur helt, sannolikt på grund av att den bakre bärarmen fortfarande var intakt och höll kvar vagnen på banan.

Tåg i berg- och dalbanan Jetline år 2021.
Här syns tågets konstruktion på en bild från Jetline 2021. Den främre vagnen har två bärarmar, med hjulenheter på vardera sidan, medan de efterföljande vagnarna endast har en bärarm.

Bärarmen som knäcktes på två ställen var ny, enligt åklagaren.

– Den hade satts på under våren i år, den hade inte använts så många månader. Den hade bara varit i drift i någon månad, säger han.

Kan det ha varit fel sorts bärarm som sattes dit, en underdimensionerad modell?

– Nej egentligen inte. En från samma sändning har använts i något år och har fungerat bra, säger Christer B Jarlås.

Kritisk mot säkerhetsbyglarna

Tomas Ojala uppger dock att Haverikommissionen börjar få ”en bra bild” av vad som har hänt med bärarmen och varför den gick av.

– Men jag vill inte förmedla det just nu, säger han.

Varken polisen eller Haverikommissionen är klara med sina utredningar. Ytterligare tekniska undersökningar ska genomföras.

Christer B Jarlås är kritisk till säkerhetsbyglarna på tåget.

– Hade passagerarna haft vanliga bilbälten på sig hade de kanske inte skadats alls. Hela Jetline bygger på att de som åker sitter kvar av g-kraften, inte säkerhetsbygeln. Den finns där bara för att de inte ska kunna resa sig, säger han.

Polisens utredning gäller grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan. Än så länge har polisen inte funnit någon person som kan ställas till svars, vilket innebär att företagsbot kan bli aktuellt mot något eller några inblandade företag om förundersökningen går till åtal.

Haverikommissionens slutrapport väntas bli klar i maj eller juni. Olyckståget har transporterats till kommissionens lokaler söder om Stockholm. Flera delar har analyserats med röntgen och mikroskop.

Jetline har varit avstängd sedan olyckan inträffade. Nu har Gröna Lund stängt för säsongen och öppnar våren 2024.

FAKTA

Olyckan i Jetline

Elva personer befann sig ombord på olyckståget.

Tåget hade plats för 14 passagerare, men tre platser stod tomma.

Vid olyckan föll tre personer ur tåget. En kvinna omkom.

Samtliga vuxna som satt kvar i tåget fick svåra inre skador, bland annat brutna revben, enligt åklagare Christer B Jarlås.

Jetline var besiktigad och godkänd för att användas i år.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.