Bilden börjar klarna – utredare av Gröna Lund-olyckan: ”Bärarmen gick av”
En person omkom och nio personer skadades när bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund i Stockholm spårade ur på söndagen.Stefan Jerrevång/TT
Bilden börjar klarna av vad som hände i Jetline-olyckan på Gröna Lund i somras. Bärarmen under den främre vagnen knäcktes på två ställen och säkerhetsbyglarna böjdes så att tre personer föll ur. Det uppger Haverikommissionen och åklagaren.
En minnesplats upprättades på Gröna Lund strax efter olyckan i Jetline i somras.Ali Lorestani/TT
Den tragiska
olyckan i Gröna Lunds berg- och dalbana Jetline inträffade på förmiddagen
söndagen den 25 juni.
Passagerarna
ombord har i polisutredningen beskrivit hur tåget först började skaka, därefter
blev det tvärstopp.
– Det
tror vi beror på att den främre bärarmen lossnar på bägge sidor, säger åklagare
Christer B Jarlås, som leder polisutredningen.
Bärarmen sitter
på undersidan av vagnen i form av ett ok med en hjulenhet på vardera sidan. Det
är hjulenheterna som ska hålla fast tåget på rälsen.
Hade passagerarna haft vanliga bilbälten på sig hade de kanske inte skadats alls. Hela Jetline bygger på att de som åker sitter kvar av g-kraften, inte säkerhetsbygeln. Den finns där bara för att de inte ska kunna resa sig.
Christer B Jarlås, åklagare
Den främre
bärarmen knäcktes först på höger sida, i tågets färdriktning, så att
hjulenheten på den sidan trillade av. Sedan knäcktes bärarmen också på vänster
sida, varpå hjulenheten där lossnade.
Efter den första
tvärniten glider tåget en sträcka innan det tvärstannar igen, enligt
passagerarnas uppgifter.
Annons
– I
samband med att det blir tvärnit kastas passagerarna framåt mot den så kallade
säkerhetsbygeln, vilket gör att den böjer sig. Låsningen fungerar perfekt men
metallen böjer sig när vuxna kastas emot den, säger Christer B Jarlås.
De båda
hjulenheterna lossnar tätt efter varandra.
– I
samband med det har personerna, först en person något högre upp, ramlat ur, och
sedan två personer till lite längre ner, berättar Tomas Ojala, utredningsledare
på Statens Haverikommission.
Åklagaren: Bärarmen var ny
En kvinna i
30-årsåldern som är först att ramla ur tåget omkommer. Vid det andra stoppet
faller ytterligare en kvinna handlöst mot marken och bryter flera ben i kroppen.
Hennes make slungas ut åt andra hållet och lyckas klamra sig fast på en balk.
Tåget stannar
till slut mitt i banan, på mellan sex och åtta meters höjd. Nio personer skadas
i olyckan.
Den främsta
vagnen var försedd med två bärarmar med tillhörande hjulenheter, medan de
efterföljande vagnarna endast hade en bärarm. Den främsta vagnen spårade inte
ur helt, sannolikt på grund av att den bakre bärarmen fortfarande var intakt
och höll kvar vagnen på banan.
Här syns tågets konstruktion på en bild från Jetline 2021. Den främre vagnen har två bärarmar, med hjulenheter på vardera sidan, medan de efterföljande vagnarna endast har en bärarm.Patrik C Österberg/TT
Bärarmen som
knäcktes på två ställen var ny, enligt åklagaren.
– Den
hade satts på under våren i år, den hade inte använts så många månader. Den
hade bara varit i drift i någon månad, säger han.
Annons
Kan det ha varit
fel sorts bärarm som sattes dit, en underdimensionerad modell?
– Nej
egentligen inte. En från samma sändning har använts i något år och har fungerat
bra, säger Christer B Jarlås.
Kritisk mot säkerhetsbyglarna
Tomas Ojala uppger
dock att Haverikommissionen börjar få ”en bra bild” av vad som har hänt med
bärarmen och varför den gick av.
– Men
jag vill inte förmedla det just nu, säger han.
Varken polisen
eller Haverikommissionen är klara med sina utredningar. Ytterligare tekniska
undersökningar ska genomföras.
Christer B Jarlås
är kritisk till säkerhetsbyglarna på tåget.
– Hade
passagerarna haft vanliga bilbälten på sig hade de kanske inte skadats alls. Hela
Jetline bygger på att de som åker sitter kvar av g-kraften, inte
säkerhetsbygeln. Den finns där bara för att de inte ska kunna resa sig, säger
han.
Polisens
utredning gäller grovt vållande till annans död, grovt vållande till
kroppsskada och framkallande av fara för annan. Än så länge har polisen inte
funnit någon person som kan ställas till svars, vilket innebär att företagsbot kan
bli aktuellt mot något eller några inblandade företag om förundersökningen går
till åtal.
Haverikommissionens
slutrapport väntas bli klar i maj eller juni. Olyckståget har transporterats
till kommissionens lokaler söder om Stockholm. Flera delar har analyserats med
röntgen och mikroskop.
Jetline har varit
avstängd sedan olyckan inträffade. Nu har Gröna Lund stängt för säsongen och
öppnar våren 2024.
FAKTA
Olyckan i Jetline
Elva personer befann sig ombord på olyckståget.
Tåget hade plats för 14 passagerare, men tre platser stod tomma.
Vid olyckan föll tre personer ur tåget. En kvinna omkom.
Samtliga vuxna som satt kvar i tåget fick svåra inre skador, bland annat brutna revben, enligt åklagare Christer B Jarlås.
Jetline var besiktigad och godkänd för att användas i år.