RYMDEN

Nya månfarkoster på väg – i framtiden kanske även på räls

En rendering av en månbil.
En rendering av en månbil. Den nya månbilen ska presenteras den 3 april.

Nasa ska inom kort presentera vilka som får bygga nästa generations månbil. Samtidigt vill ett stort amerikanskt rymdbolag gå steget längre och se över möjligheterna för en tågräls på månen.

Publicerad

1971 körde astronauter för första gången bil på månen. Och snart är det dags att se hur nästa generations månbil kommer att se ut. Den 3 april ska Nasa presentera vilka som får i uppdrag att bygga fordonet som ska användas av astronauter i det amerikanska rymdprogrammet Artemis.

Den amerikanska rymdorganisationen bestämde sig för att låta privata bolag lämna in förslag till fordonet kallat LTV (Lunar Terrain Vehicle) i stället för att själva stå för utvecklingen. Det går hand i hand med CLPS-programmet (Commercial Lunar Payload Services) där Nasa skickar vetenskapliga instrument till månen med hjälp av privatbyggda rymdfarkoster.

Tanken är att den nya månbilen ska fungera som en blandning av fordonet som användes av Apollo-astronauterna och Mars-strövare som Perseverance. Den ska alltså båda kunna köras av astronauter och styras på distans.

Nasas krav på det nya fordonet är att det ska finnas plats för två astronauter samt en robotarm eller liknande mekanism som möjliggör forskning och utforskning. Den ska också överleva de extrema temperaturerna runt månens sydpol. 

Bolaget eller bolagen som vinner kontraktet ska också kunna stå för transporten till månen, och lyckas köra bilen obemannad innan astronauter får sätta sig i den.

En månbil.
Månbilen Lunar Roving Vehicle fotad under Apollo-15 uppdraget 1971.

Northrop Grumman undersöker måntåg

Försvars- och rymdbolaget Northrop Grumman har ett projekt som går steget längre än Nasas bilplaner. De har fått pengar av den amerikanska myndigheten Darpa (Defense Advanced Research Projects Agency) för att ta fram ett järnvägskoncept för månen.

– Det tänkta järnvägsnätverket på månen skulle kunna transportera människor, förnödenheter och resurser för kommersiella satsningar på månen yta. Det skulle bidra till en rymdekonomi för USA och internationella partners, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Satsningen är en del av Darpas satsning Luna-10, ett program där 14 bolag valts ut för att ta fram tekniska koncept som kan möjliggöra för framtida forskning och kommersiell aktivitet på månen. Darpa står dock inte för kostnaderna för att tillverka eller transportera lösningarna till månen. 

Northrop Grumman ska till att börja med se över vad som skulle krävas rent resursmässigt, hur mycket det skulle kosta och vad de potentiella riskerna är med ett måntåg.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.