Ingenjören som hjälte

I den första boken i Jan Guillous nya historiska 1900-talsepos deltar två norska ingenjörer i var sitt spektakulärt järnvägsbygge vid förra seklets början. Den ena konstruerar broar för Bergensbanen över Hardangervidda i Norge, den andra bygger järnväg från Dar-es-salaam till Tanganyikasjön i Tyska Östafrika. Ny Teknik har både åkt Bergensbanen och läst boken.

Publicerad Senast uppdaterad

Den räknas som ett ingenjörstekniskt mästerverk. Bergensbanen går från Oslo till Bergen på Vestlandet och är drygt 470 kilometer lång. Det låter kanske inte så märkvärdigt, men 100 kilometer av sträckningen går högt över trädgränsen, på mer än 1 000 meters höjd över havet. Banans högsta punkt ligger i dag på 1 275 meter, lika högt som man når när man tar kabinbanan till Åreskutans topp.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här