NYTT FRÅN NY TEKNIK

Peter Davidson, civilingenjör med lång bakgrund av internationella affärer.

Inför Rebuild Ukraine: ”Stor potential i Ukrainas återuppbyggnad”

Ukrainas återuppbyggnad lockar företag i hela Europa. Svensk industri har mer att ge – och mycket att vinna.

MER OM REBUILD UKRAINE

Den svenska paviljongen på Rebuild Ukraine är ett initiativ av Ny Teknik och hållbarhetsbyrån Forever Sustainable.

På Ny Tekniks samlingssida om Rebuild Ukraine samlar vi artiklar om affärer i Ukraina och svenska paviljongen.

Ny Teknik har också en bokningssida där du kan säkra en plats för ditt företag.

Om du vill veta mer kan du kontakta Peter Davidson, projektledare för den svenska paviljongen på Rebuild Ukraine.

Mobil: 073-708 1501 E-post: peter.davidson@foreversstainable.se

Det anser Peter Davidson, civilingenjör med lång bakgrund av internationella affärer och för närvarande projektledare för den svenska paviljongen på industrikonferensen- och utställningen Rebuild Ukraine som äger rum i Warszawa den 13-14 november.

– Jag pratar dagligen med chefer som är nyfikna på återuppbyggnaden. Men alltför många har en vänta-och-se-strategi. Det imponerar inte på ukrainska beslutsfattare och risken är att konkurrenterna i EU vinner uppdragen, säger Peter Davidson.

Behoven är stora inom många områden, inte minst infrastruktur, transporter, energi, bygg, vatten, avfallshantering.

Vad säger du till dem som tror att det är för tidigt att gå in i Ukraina?

– Tvärtom! Sverige har redan ett 80-tal bolag som gör affärer i Ukraina, exempelvis ABB, Ericsson, SKF, Scania, Tetra Pak, Volvo, Essity och Electrolux. Faktum är att den svenska exporten till Ukraina ökade hela 47 procent ifjol. Business Sweden har öppnat kontor i Kiev och prioriterar den ukrainska marknaden. Återuppbyggnaden har redan startat och i större delen av landet är kriget inte direkt närvarande. För nykomlingar gäller att skapa kontakter och lära sig marknaden i god tid innan den riktiga boomen sätter igång.

Vilka företag och branscher har störst potential i Ukraina?

– Behoven är stora inom många områden, inte minst infrastruktur, transporter, energi, bygg, vatten, avfallshantering. Ukraina står inför en grön transformation av samhället där många svenska företag har stort kunnande. IT-sektorn är mycket dynamisk i Ukraina. Fokus på Rebuild Ukraine i november kommer att vara på Construction och Energy, men det är en bred industrikonferens. I år kommer även flera finansiella aktörer att vara med.

Vad är fördelarna att vara med på Rebuild Ukraine?

– Ditt företag blir en del av den svenska delegationen och får möjlighet att träffa hundratals beslutsfattare i den ukrainska offentliga sektorn och ta del av kunskapsseminarier på hög nivå. Vi har ett språkkunnigt team på plats som hjälper till med kontaktskapande och marknadskunskap. Vi har med oss Business Sweden och andra svenska statliga organ som kan bidra med kunskap i frågor som rör exempelvis finansiering.

Vilka är erfarenheterna från tidigare Rebuild Ukraine?

– Överlag är deltagarna mycket nöjda, både små och stora företag. Flera har träffat framtida affärspartners på mässan och lärt sig mycket på seminarierna. Skillnaden är dock stor om ditt företag redan har gjort affärer i Ukraina eller om ni precis börjat sondera. Det är viktigt att ha realistiska förväntningar.

Vad har du för tips för företag som vill börja sondera marknaden?

– God planering är en förutsättning för att lyckas, precis som för andra marknader. Att ni ställer er de rätta frågorna. Vad vill vi erbjuda till vem? Var finns behoven och hur ser konkurrensen ut? Behöver vi hjälp med finansiering, försäljning, leverans, service, logistik etc och vem gör det? Och så förstås koll på regelverken avseende olika tillstånd, upphandlingar och beskattning.

Svenska paviljongen är ett beprövat koncept?

– Ja, Ny Teknik och hållbarhetsbyrån Forever Sustainable skapade initiativet för två år sedan och driver arbetet. Vi hoppas dock att Business Sweden, Svenskt Näringsliv eller någon annan ändamålsenlig aktör vill ta huvudansvaret. Så ser det ut i övriga Europa.

Hur går det till att bli utställare eller partner?

– Det enklaste sättet just nu är att kontakta mig direkt. Sedan sätter jag er i kontakt med någon av våra branschexperter och skickar er en inbjudan. Men ni kan också läsa mer om eventet och anmäla er direkt på vår informations- och bokningssida.

Varför är du själv engagerad i Ukrainas återuppbyggnad?

– Jag anser att det som just nu sker i Ukraina är bland det viktigaste att engagera sig i över huvud taget. Efter en lång karriär med många år inom försäljning, ledning och rådgivning vill jag använda min erfarenhet och försöka göra riktigt nytta genom att skapa förutsättningar för affärer som kan leda till ett återuppbyggt Ukraina i fred, där Sverige spelar en större och ännu viktigare roll än idag. Därför behöver fler svenska företag också engagera sig.