Digitalisering Vi vann sa Anna-Karin! Anna-Karin Åstrand och Patrik Strömer körde problemfritt till Gullspång där nästa team tog över till Göteborg. Gul bil vann rallyt. Foto: Lars Anders Karlberg Peter Bordahl och Maria Abrahamson från Region Västra Götaland tog den gula Teslan i mål klockan 21.18 på onsdagskvällen. Foto: Lars Anders Karlberg Ny Tekniks röda Tesla fick motorstopp på stora vägen nära Arboga. Resan tog sedan slut i Örebro. Foto: Lars Anders Karlberg Ny Tekniks Tesla-team - Lars Anders Karlberg 60+ och Jonas Hållén 50-. I bakgrunden Anna-Karin Åstedt, en av förarna i den gula Teslan. Foto: Jörgen Appelgren USA-ambassadören Matthew Barzun välsignade de amerikanska bilarna innan de släpptes iväg. Till vänster plåtar Ny Tekniks Jörgen Appelgren Patrik Strömer i det gula Tesla-teamet. Foto: Lars Anders Karlberg Polisen slog till direkt på folksamlingen utanför amerikanska ambassaden. När förklaringen till uppståndelsen kom visade det sig att polisens morbror heter Tesla i efternamn. Foto: Lars Anders Karlberg Tävlingen gick ut på att genomföra de två etapperna Stockholm-Gullspång och Gullspång-Göteborg på uppsatt idealtid och med minska möjliga elförbrukning. Klockan 10.22 ger sig Lars Anders Karlberg och Jonas Hållén ger sig iväg från ett hyggligt väder i Stockholm till snöglopp och kyla på E4/E20. Foto: Jörgen Appelgren Bara några kilometer utanför Arboga tar det stopp för Ny Tekniks Tesla. Varningslamporna blinkar och bilen stannar på absolut sämsta tänkbara ställe - på den enfiliga sträckan på en trefilig väg. Foto: Lars Anders Karlberg De strandsatta förarna misstänker att snögloppet satt igen luftintaget till Teslan, men Teslas tekniker Louis, som dyker upp efter en halvtimme, är säker att det är det som är felet. Foto: Lars Anders Karlberg Händerna på Jonas Hållén skakade så i kylan vid motorstoppet att han inte kunde skicka iväg någon fullständigare rapport på Iphonen. Foto: Lars Anders Karlberg Och kylan gjorde också sitt till att nöden trängde på. Vad gör man, även om det är mitt på E20? Foto: Lars Anders Karlberg Klockan 13.15. Ny Teknik-teamet lyckas ta Teslan till vägkrogen Ekbacken vid Arbogas östra rondell för en välbehövlig matrast. 68 kronor för dagens fläskrullader med gräddsås och gurka. 77 kronor för en hamburgertallrik. Foto: Jonas Hållén Det mobila bredbandet funkade inte under resan så alla rapporter fick skrivas med sms på en Sony Ericsson och på mejl med en Iphone. I Gullspång gick datorn i gång igen och en rapport kom i väg. Foto: Jonas Hållén Mellantankningen i Gullspång kräver extra tjocka kablar för att kunna snabbladda med 64 A. Foto: Jonas Hållén Joachim Skoogberg på Fortum (till vänster) basade för tävlingen. Anna-Karing Åstedt och Patrik Strömer körde den gula Teslan mellan Stockholm och Gullspång. Foto: Lars Anders Karlberg Med 64 amperes strömstyrka i kabeln direkt från Gullspångs kraftstation gick det på drygt 2 timmar att ladda upp batterierna till nästan full styrka. Foto: Lars Anders Karlberg Göteborgspolitikern Maria Abrahamson och hennes sambo Peter Bordahl tog över ratten i den gula Teslan för vidare färd till motormässan i Göteborg. Foto: Lars Anders Karlberg UPPDATERAD Anna-Karin Åstedt från Stockholms stad defilerade in i depåstoppet vid Gullspångs kraftstation med sin Gula Tesla Roadster Sport. Ny Tekniks röda Tesla bröt redan i Örebro. Lars Anders Karlberg Publicerad 21 apr 2010 kl 20.30 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ digitalisering nyheter
ENERGI Mest lästa energinyhet: Tyst vindsnurra för taknocken En ny typ av vindturbin, stirlingmotorn i pannrummet och enorma fynd av vit vätgas. Här är Ny Tekniks tio mest lästa energiartiklar 2024.
INNOVATION Blir dagens sjukdomar lika främmande som smittkoppor? ”Vi har sparat forskningstid motsvarande över en miljard år.” Så kan Deepmind skapa läkemedel skräddarsydda för varje patient.