Bygg Världens häftigaste stationer Antwerpen-Centraal byggdes ursprungligen 1905. Från 2007 har stationen genomgångstrafik från att tidigare ha varit säckbangård. Arkitekter Louis Dela Censerie, Clement van Bogaert. Foto: Janne Huttunen Chhatrapati Shivaji Terminus, Mumbai, stod klar 1888. Entrén pryds av ett lejon och en tiger, symboler för Storbritannien och Indien. Sedan 2004 uppsatt på Unescos världsarvslista. Arkitekt: Fredrik William Stevens. Foto: Kirk Kittell Gare de Liège-Guillemins, Liège, 2009, med sitt enorma välvda tak, är en snabbtågsstation som förbinder staden med exempelvis London på endast 3 timmar. Arkitekt: Santiago Calatrava. Foto: Michiel van Dijk Gare de Strasbourg, 1883, ser efter en ombyggnad gjord 2007 ut som ett ufo på grund av glasinklädnaden. Frankrikes näst mest trafikerade station. Arkitekter: Johann Eduard Jacobsthal, Jean Duthilleul. Foto: Sprklg Gare de Oriente, Lissabon, 1998, blev klar lagom till världsutställningen som hölls i Portugal. Arkitekt: Santiago Calatrava. Foto: Manuela Martin. Grand Central Terminal, New York, 1913. Världens största station räknat i antal plattformar med 44 plattformar och 67 spår i två plan under mark. Stationsbyggnaden räddad från att täckas över av en kontorsbyggnad av Jacqueline Kennedy. Arkitekter: Warren & Wetmore. Foto: Navjit Bhamra Hundertwasser Bahnhof, Uelzen, 1887. Denna tyska station byggdes om till världsutställningen 2000 av Friedensreich Hundertwasser. Ursprunglig arkitekt: Hubert Stier. Foto: sigiha 20141 King's Cross Railway Station, London, 1852. Förutom att hysa platform 9 3/4 i historierna om Harry Potter har stationen sedan 2012 ett nytt ståltak som täcker den viktorianska byggnaden. Arkitekter: Lewis Cubitt, William Cubitt, John McAsland and partners. Foto: Shigehiro Ono Rotterdam Centraal Station, 1957. Återinvigd 13 mars i år av kung Willem-Alexander. Arkitekter: Sybold of Ravesteyn, Benthem Crouwel, Meyer en Van Schooten Architecten, West 8. Foto: Michal Switala. Southern Cross Railway Station, Melbourne, 1859. Stationen byggdes om 2006 och fick då sitt nuvarande namn och ett böljande tak. Arkitekter Grimshaw Architects, Daryl Jackson Pty Ltd. Foto: Dave Flker WTC Transportation Hub, New York, väntas bli klar 2015. Taket av stål och glas tar ner ljus till den underjordiska järnvägsstationen. Arkitekt: Santiago Calatrava. Foto: Tectonic Photo Järnvägsstationer har ofta utmärkande utseende och placering i stadsbilden. De kanske mest spektakulära hittar du här. Håkan Abrahamson Publicerad 1 okt 2014 kl 14.13 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Byggdataföretaget Emporis har valt ut tio befintliga och två blivande järnvägsstationer som världens mest spektakulära stationsbyggnader. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bygg järnvägsstation nyheter
ELBILAR Test: ”Kia EV3 är en värdig utmanare till Volvo EX30” Kia menar att deras EV3 är en ”äkta mass-elbil”. Har man slagit huvudet på spiken?
elbilar Biltillverkaren visar upp pilotfabrik – solid state-batterier ska dubbla räckvidd Batterier med fastfaselektrolyt kommer att ge Hondas elbilar dubbel räckvidd mot slutet av detta årtionde, hoppas den japanska biltillverkaren som nu visar upp sin pilotfabrik.