Digitalisering

Tobiichefen: ”Vi mäter ditt öga – biometrisk data”

För många innebär digitala tjänster att acceptera användarvillkor man inte fullt ut förstår. Det är något som Anand Srivatsa, vd för svenska svenska eyetracking-företaget Tobii, vill ändra på. Arkivbild. Foto: Charlie Riedel/AP/TT
– Det är inte i alla tjänster som vi använder biometrisk data eller lagrar någonting, säger Anand Srivatsa, vd för eyetracking-företaget Tobii. Pressbild. Foto: Petter Karlberg/Tobii

Vad har Cristiano Ronaldo, sjukvård och Metaverse gemensamt? Alla faller inom ramen för svenska eyetracking-företaget Tobiis verksamhet, vars vd vill se ökad transparens i techvärlden. ”Vi måste göra det vi gör begripligt för folk”, säger han.

Publicerad

Biometrisk data, fysiska saker som exempelvis ett fingeravtryck eller ditt öga, är en ständigt het potatis inom techvärlden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här