Premium

Tanken bär både bränslet och fartygets CO2-utsläpp

Amerikanernas tank har en flyttbar avskiljare, och i takt med att bränslemängden sjunker utökas kammaren som tar hand om fartygets utsläpp. Chalmersprofessorn anser dock att en del arbete återstår innan man kan förverkliga deras vision ombord.

Publicerad

Chicago-baserade Northwestern University har utvecklat en lösning som de hävdar kan appliceras på farkoster med lång räckvidd – men stora fartyg ligger närmast till hands. Utgångspunkten är att man använder bränsleceller med en direkt avskiljning av koldioxiden, och innovationen rör själva koldioxidlagringen ombord.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här