Bygg

Sverige kan bli först med allmän elväg

Siemens och Scania arbetar med att ta fram system för elvägar. Bilden är tagen vid testanläggningen i Tyskland. Foto: Dietmar Gust
Lastbilarna är utformade som hybrider och kan drivas antingen med hjälp av el eller diesel. Illustration: Siemens
Siemens har utvecklat en strömavtagare som automatiskt kan koppla upp sig till elledningen ovanför i hastigheter upp till 90 kilometer i timmen. Kameradetektering används för att fordonet ska upptäcka om det finns elledning. För att detektionen ska fungera även vid snö och dimma har kameran försetts med vindrutetorkare. Foto: Siemens
Utanför Arlanda pågår arbete med att utveckla elvägar med hjälp av en elskena i vägbanan. Foto: Elways
En elskena i vägbanan ska driva och ladda fordonen enligt Elways koncept. Foto: Erik Mårtensson
Anders Bylund Foto: Siemens
Hans Säll Foto: Erik Mårtensson
Lisa Silvemark Foto: Trafikverket

Sverige kan bli först i världen med en elväg på allmän väg. Till våren ska lastbilar kunna koppla upp sig på elledningar som hänger i luften på E16 utanför Gävle.

Publicerad

Siemens deltar i två projekt där luftledningar för lastbilar ska demonstreras på allmän väg, dels i Kalifornien, dels på E16 utanför Gävle. I båda fallen handlar det om sträckor på ett par kilometer som ska förses med luftledningar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här