Innovation
Sverige fastnade tack vare åsnan
Världens första syntetiska universallim är starkt, genomskinligt och snabbtorkande. Men det var åsnan Peppo som fixade tidernas pr-kupp åt Karlsons Universalklister.
<p>Historien bakom en av Sveriges största reklamsuccéer börjar med den missnöjde skomakaren Axel Karlson i Örebro. Han retade sig på att skosulorna lossnade och började laborera. </p> <p>I början av 1920-talet använde limtillverkarna fortfarande ben, fiskrester och liknande råvaror för att få till den eftertraktade klibbigheten. Axel Karlson smälte i stället ner filmrester från Svensk Filmindustri med aceton. Resultatet blev Karlsons klister, ett syntetiskt universalklister, som stod pall för slitage, fukt och kyla. </p> <p>Innovationen fick sitt verkliga genomslag tack vare pr-geniet Olow Klärre, som bedrev gerillamarknadsföring långt innan termen var påtänkt. Herr Klärre lade sig helt sonika i bakhåll för vaktparaden en dag, när SF filmade marschen mot slottet i Stockholm. </p> <p>Sedan hoppade han fram och tog täten tillsammans med åsnan Peppo, som bar ett reklamplakat. Journalfilmen visades på biografer runt om i landet och spred en slogan som fortfarande är välkänd: Alla använder Karlsons klister utom jag, för jag är en åsna. </p> <p>Nu ökade försäljningen snabbt och klistret blev med tiden ett av de mest sålda i Norden. </p> <p>Det fanns ingen hejd på universalklistrets makalösa förmåga. I alla fall om man ska tro företagets vittnesmål från nöjda användare, som inte tvekar att laga spruckna ägg eller stoppa blödningar med produkten. Här är ytterligare några exempel: