Digitalisering

Succéreceptet: En ny spelmotor

Battlefield 3 har blivit en jättesuccé för svenska spelutvecklaren Dice. Unikt för den nya spelmotorn är att den kan hantera många ljuskällor. Bild: Dice

Krigsspelet Battlefield är Sveriges största spelsuccé. En av hemligheterna är den nya spelmotorn, som har tagit fyra år att utveckla. Nu ska den användas i fler spel.

Publicerad

Det är inte utan stolthet som de anställda på Dice i Stockholm går till jobbet. Bara en vecka efter lanseringen har deras senaste spel, Battlefield 3, sålt i tio miljoner exemplar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här