Startup
Slimmat paket fyllt med ljudkraft
Actiwave har fått en rivstart med sina nätta högtalare, som låter som bjässar. - Det här kan bli nästa stora ljudrevolution, säger vd Pär Gunnars Risberg.
<p>Att platta designhögtalare kan låta så maffigt förvånade Ny Teknik vid en provlyssning i höstas. Högtalarexperter världen över har också blivit imponerade. Nu utvärderar distributörer i mer än 20 länder Opalum, som det nya högtalarmärket heter. </p> <p>- I sommar ska de första högtalarna finnas i butik, säger Pär Gunnars Risberg.</p> <p>Actiwave använder flera knep för att få högtalarna att låta större. Bland annat avancerade algoritmer som kompenserar brister i ljudsignalen och smart styrning av upp till 48 högtalarelement. </p> <p>Målet är inte att skapa det perfekta ljudet och målgruppen är inte hifi-fantasterna.</p> <p>- Vi siktar på alla som vill ha snygga vardagsrum med platta, små högtalare, men som ändå vill ha riktigt bra ljud, säger Pär Gunnars Risberg.</p> <p>Att slå sig in på musikmarknaden är tufft för en ny uppstickare. </p> <p>Företaget har draghjälp av två personer i styrelsen som tidigare haft ledande befattningar på danska högtalarföretaget Jamo och amerikanska Klipsch Group.</p> <p>Men Actiwave ser en ännu större potential på sikt. Målet är att licensiera tekniken till tillverkare av konsumentprylar. Allt från laptops och tv-apparater till läsplattor och mobiltelefoner.</p> <p>- Vi möter ett enormt intresse av jättarna i branschen och jag fick på kort varsel träffa flera höga toppchefer på några av de största bolagen i Silicon Valley i början av året, säger Pär Gunnars Risberg och fortsätter: </p> <p>- De bekräftade att ljud är ett stort problem som alla kämpar med nu. Det här kan bli nästa stora ljud-revolution.</p> <p>Men först ska Opalumhögtalarna bevisa tekniken. Årets utmaning är att öka produktionen i fabriken i Kina, utan att göra avkall på kvaliteten. </p>